tisdag 31 oktober 2023

I dag stod cykling på schemat

 Vi hade fina planer på en lagom cykeltur i dag, men vädret var inte på vår sida. Kallt,  blåsigt och väldigt blött efter gårdagens ösregn.


Kyligt

Termometern visade + 6 grader vid 7-tiden och det fick bli både mössa, fingervantar och dunväst under promenaden. Det var bara att öka farten när snålblåsten ven som värst. Jag har mycket för mig under mina morgonrundor och hoppas ingen ser mig när jag utför "Sofias övningar" i trappor och på murar.

Istället för cykeltur blev det en biltur till Cotignac där vi hittade ett fikaställe i solen  där gott kaffe serverades.

Jodå, ni ser rätt. Alla croissanter var slut. Det blev brioche istället

När man lyckas hitta en sådan fin plats med lä och sol har man helt plötsligt glömt morgonens vantar och mössa

Strosade runt och köpte lite småsaker. Barnbarnet (2 år) önskar sig oliver så det får vi försöka transportera hem. Det brukar gå utmärkt att packa in oliver i bilen. Härligt att njuta av hemma i Svedala med allt annat gott vi släpar hem.

Varenda torg och affär är fyllda med de mest fantastiska krysantemum. Man vill bara köpa alla och ta med sig hem till byn, men vem ska njuta av dem när vi lämnat. 



Krysantemum och Cyklamen


Varenda grav är utsmyckad med krysantemum 


När vi kom hem från vårt marknadsbesök blev det lunch och därefter lite arbete
Vi har fått en plåt tillverkad hemma i Sverige för att placera på vår dörr till vår cave. Nu var det dags att "leka" plåtslagare. 

Jag är nöjd


Vad hade jag gjort utan mannen? Inte visste jag att det finns självborrade skruvar, vilket nog inte hade hjälpt ändå.
Efter arbete kommer nöje så det fick bli en promenad med paus för medhavt kaffe.
Slottsmuren fungerar som fikaställe med egen sittdyna.

Även om dagen började iskall blev det i slutet väldigt bra
Sen fick jag ett städryck och putsade alla fönster. Nu avnjuter jag den finaste solnedgången genom rena fönster.

Vackert

Mörkret lägger sig över byn och vinden har åter ökat i styrka. Nu stänger mannen luckorna för att hindra värmen för att försvinna ut. Trist när utsikten var som vackrast. Snopet!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar