lördag 4 november 2023

Sista dagen

 Sista dagen och sista morgonrundan. Morgonen bjöd på fin utsikt över snöiga alper och ett molntäcke över dalen. 


Svårt att fånga alperna på bild, men de skymtar där i fjärran


Vädret skulle snart ändra sig och övergå i regn. Det har varit regnigt och småtrist hela dagen. Vi åkte till Aix en Provence och fick som alla andra huka under paraply. Inte helt lätt att manövrera på marknad med andra människor som också ska manövrera hit och dit. Dessutom vill man ju gärna försöka kolla på allt och inget. Mannen har det lättare då han anser att han redan sett allt.


Ett regnigt Aix en Provence 
På vägen hem stannar vi för att handla lite och mannen är nöjd på shopping och väljer att sitta kvar i bilen. - Skyll dig själv säger jag. Då vet du att jag kommer ut med saker jag inte skulle köpa.
Anledningen till stoppet är inköp av en ost.

När mannen sitter i bilen shoppar frun loss, 1 ost, kattmat och 6 vinflaskor.

Vad jag är glad för vårt svenska Systembolag. Då slipper man den hagalna känslan att man måste köpa vin i mataffären även om man inte behöver. Nu får mannen mer att släpa på genom Europa. 
Väl hemma igen bjöd äntligen mannen på en brasa. Känns bra när molnen är i höjd med husen i byn att så här sista kvällen sitta framför brasan och äta en god middag med ett gott vin.
I går åt vi på Bistron i byn och det blev en trevlig kväll med en fullsatt restaurang och väldigt högljutt och stimmigt. Kul när även lokalbefolkningen är på plats och äter, dricker och tjoar. Alla åldrar från 2 åring till 80 åring roade sig.


Fråga inte vad vi åt, ingen aning. Lagom gott


Rödvinet var förfärligt, men det nästan ingår vid varje besök. Rosevinet var något bättre och jag hällde snabbt över mitt rödvin till maken som är mer tålig.

Det bjöds på god fikonpaj till efterrätt med vispgrädde.

Fikonpaj


Vi har ungefär 30 m hem från Bistron och då bor vi längst bort av alla som var med och åt. På vägen hem lyste den vackraste måne mellan husen. Inte helt lätt att fånga på bild, men jag gjorde ett försök.

Halvmåne 

Nu är jag redo för hemfärd även om det känns trist att behöva lämna ensam. Börjar bli trött på det, men förhoppningsvis kommer det tider då vi reser tillsammans både fram och tillbaka.
Au Revoir









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar