fredag 26 juni 2015

Byns IT expert !!??

Madame har rekommenderat min IT kunskap till byns danskar. Hur fel kan det bli? Får mitt datastöd på jobbet nys om det här så skrattar hon halvt ihjäl sig. Jag är inte helt värdelös på IT, men näst intill. Visserligen är jag bra på att surfa, men allt ska helst fungera smärtfritt annars får jag tuppjuck. Hur det går för danskarna och deras mobila bredband har jag ingen aning om, men hoppas någon hjälper dem. Jag tror i det här fallet blir det Madame själv som kommer att stå får hjälpen. Man ska nämligen ringa in sitt IBAN nummer som inloggning och det klarar bara den som är tillräckligt bra på franska språket.
I går kväll hjälpte vi ( mannen) Madame med att grilla. Det blev grillade revben och gästerna som var inbjudna + oss blev inte missnöjda. Revbenen smakade härligt.


Ungdomarna som bor i grannhuset till Madame hade stora problem med att få fyr snabbt nog på sin grill. De kom direkt från stranden med lågt blodsocker och att få i gång en grill kräver en del planering. Mannen ryckte in och räddade dem genom att förflytta våra glödande briketter till deras grill. Hungern stillades ganska omgående. Madame skickade också över en bytta fylld med hemlagad ratatoille. Lugnet lägrade sig i grannhuset. Värre var det hos oss. Madame berättade den ena roliga historien efter den andra och gästerna skrattade så de tappade andan. Hon skulle kunna skriva en bok om alla dråpliga historier som utspelat sig i byn under alla dessa år. Själv har vi väl också hjälpt till att fylla på historielagret med dråpligheter och språkförbistringar.

I dag har vi hjälpt Madame med att leverera hennes söndriga glasögon till optikern i Barjols och efter det föreslog mannen en antikrunda. Jag såg nog något snopen ut, men hoppade på tågt snabbt och så for vi i väg till olika antiklador. Vi är på jakt efter en nytt köksbord som kan utökas med iläggsskivor om det skulle behövas. Problemet är att borden vi hittar är för stora i omkrets. Vi sitter inte i sjön så helt plötsligt dyker det säkert upp något passande gammalt fint runt bord som är max 90 i omkrets.

Brödskärare för 120 Euros
Vi hittade likadana brödskärare i Barjols som vi inhandlat i Helsingör för en betydligt mindre summa. "Svärsonen" kanske kan ta med sina 4 och sälja. Ett bra klipp!

Dessa hangarer hittar ni mellan Jouques och Pertuis. Stanna för ett besök! Jag lovar att ingen blir
besviken. Något liknande är svårt att hitta.


Liknar delvis en djurpark

Personalen är inte det minsta intresserad av dig eller vad du vill. De äter, dricker vin och snackar, men det gör inget. Här finns hur mycket som helst att kolla på och man får klara sig själv.

Utbudet är stort
I dag är den första riktigt varma dagen. Termometern har tagit sig över 30- strecket, men morgonen bjöd på en skön promenad innan solen hunnit värma för mycket.

Lekplatsen i morgonsolen

Nu ska jag ner i trädgården, sätta mig under parasollet och läsa slutet på min bok. Jag läser Offer utan ansikte av Arnhem som är en förskräckligt obehaglig deckare som utspelar sig i Helsingborg. Det är kul att läsa om gator och platser som man känner till. Jag hoppas att någon i boken överlever. Just nu ser det dåligt ut.

1 kommentar:

  1. Ser fantastiskt ut med brocanten i hangarerna men har du en mer specifik adress eller vägnr? Vi är långväga ifrån och det kan ibland vara svårt att hitta rätt.
    Hälsar Mme Fellini

    SvaraRadera