söndag 21 juni 2015

Medan byn sover


Byn sover fortfarande
Vad jag har längtat efter denna morgonpromenad under tiden jag tillbringat i bilen på autobahn. Vaknade tidigt och gav mig ut i ett tyst och stilla Provence.

morgonsolen som strilar genom träden.

Gårdagens körning genom Tyskland, Schweiz och till sist Frankrike tog 10 timmar. Bilfärden gick förhållandevis smärtfritt och vi var förskonade från köer och andra störningar. Det var väl bara vädret som man kan klaga på och det går ju inte att göra något åt. Bara att gilla läget. Det var på och av med vindrutetorkarna mest hela tiden. När vi passerat Lausanne steg temperaturet till fantastiska 20 grader.

Man vet att Provence och byn närmar sig när man passerar här.
Det blev en härlig fösta kväll med grillat i trädgården. I trädgården har grönskan frodats och växt oss långt över huvudet. Måste ha varit gynnsamma förhållanden. Olivträden är frodiga och blåregnet har nästan tgit över. Det blev till att börja med att klippa blåregnet för att vi skulle kunna sitta och äta därunder.

grönskande trädgård
Det blev en god måltid utomhus. Den andra för året.

Kolla vinflaskan, mamma!
Dagen har redan börjat med arbete. Mannen har kastat sig över köksluckeprojektet och startat med montering. Det gick snabbt när han väl hittat skruvmejseln. 20 minuters letande och sedan var han glad igen. Tyvärr var det jag som lagt saker över hans påse med skruvmejslar. Vad är det för fel på verktygslådan?

Full fart på arbetet
Själv ska jag ägna förmiddagen åt trädgårdsarbete. I år har det inte varit några trädgårdsintresserade inneboende som skött trädgården före vår ankomst. Synd för de gjorde ett bra jobb.
Arbetskläder? Nä det går väl lika bra med provencalsk morgonrock!

4 kommentarer:

  1. Tror jag känner igen de där häftiga bergen, vad de nu heter. Om man kommer från Nice-håller och närmar sig Aix.
    Härligt med Provence.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kommer jag inte i håg just nu vad de heter, men de passeras vid Sisteron.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera