fredag 19 juni 2015

Midsommarafton i kö på tyska Autobahn

Vi lämnade ett regnigt och kyligt Viken tidigt i morse för förhoppningsvis ett varmare Europa, men tyvärr så har nog hela Tyskland också drabbats av kyla, regn och rusk. För tillfället är det uppehåll och vi har ätit på uteservering, men temperaturen var ganska låg.

Mannen studerar menyn
Vägen hit till Gondelsheim var allt annat än enkel. Vi tillbringade mycket tid i kö och färden blev mycket längre än förväntat. Vad gör man då med den extrat tid man helt plötsligt blir tvungen att tillbringa i bilen. Ja man pratar och pratar och pratar. Det är om ditt och datt och om livet, arbetet och allt annat som dyker upp. Det är diskussioner om ledarskap, barnen, pensionen, ny bil mm. Vi pratar om allt och när vi inte pratar längre läser jag och när jag kör och det mest är kö hela tiden löser mannen korsord. Där i mellan spelar vi Ted Gärdestad och sjunger med falsk och ljudlig stämma med nervevade rutor. Haha gammal tonårstid!

Tyska Autobahn midsommarafton 2015 
15 mil innan Frankfurt var det helt hopplöst och mannen var ganska uppgiven i mellanåt. Välj annan väg!

Medan mannen kör och samtalen tystnat har jag ägnat mig åt att läsa Kullaliv, vilken trevlig och läsvärd tidning. Inte visste jag att Kullabygden bjöd på så mycket nöjen,
Lätt att fotografera när det mest står still.
Stockende verkehr!

Mannen sysselsätter sig medan jag kör
Efter mina 2 körtimmar med mest kö och träsmak i bakdelen svängde jag snabbt in på första bästa mack och avnjöt min medhavda pizza från gårdagens Pregobesök. Därefter överlämnade jag ratten till amnnen sista biten innan Gondelsheim och hotellet.

Pizza gambero från Prego i Viken
Vi nådde Gondelsheim och hotel Hahn betydligt senare än beräknat. bilresan hit tog nästan 14 timmar! Byn ligger en bit från autobahn och mitt ute i ingenstans. Tyst och öde som om någon släppt en atombomb, men vilket trevligt hotell med Gasthaus Loewen Thor mitt över gatan.
Vi avnjöt vår middag på detta fantastiska Gasthaus.

Gasthaus Loewen Thor
Fantastisk innergård med uteservering
Nu är det dags att sova. I morgon är det tidig frukost och sedan i väg ut på autobahn igen. Undrar hur det är hemma? 11 st 25 åringar som firar midsommar hemma hos oss. Jag vad gör man inte för att stackars kattskrället ska få sällskap.

2 kommentarer:

  1. Tack Karin för uppdateringen om trafiken. Vi lämnar Åhus om en timme och tänker köra A7 söderut. Var var det värst med vägarbete och köer? Hamburg? Frankfurt? Önskar er en god tur och skön semester! Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyvärr är mitt svar lite sent, men det var värst innan Frankfurt. Att köra över Bremen hade varit klokare, men man vet aldrig var det är värst. Mitt tips är att kolla på internet. Det finns en sida som visar alla arbeten. Jag kan inte adressen. Googla!

      Radera