tisdag 14 juli 2015

Nationaldag i Frankrike

I dag är det vår sista dag och det har mest varit packning, städning och övertäckning.

packning och övertäckning
Nu är det bestämt och delvis betalt att trappan ska renoveras innan vi återkommer i november. Det är ju fantastiskt roligt att det äntligen blir av, men samtidigt vet man hur dammigt det kommer att vara när vi återkommer. Därför överdriver vi med att stoppa in det som går i de allra största soppåsar vi lyckats hitta. 100 L räcker till en fåtölj.

Vi tog paus för firande av " 14 juli ". Alla vi svenskar stod där pliktroget prick 11.00. Fransmännen anlände i maklig takt fram till kl. 12 och då tog Borgmästaren till orda och höll sitt årliga nationaltal. Även les Vikings nämdes i hans tal, men riktigt vad ha sade vet jag nog inte. Det är inte helt enkelt med språket vid sådana tillfällen.

Borgmästaren håller tal
drinkar och tilltugg

förväntansfulla 
Efter drink och tilltugg fortsatte arbetet med att plantera ut alla blommor i byn. Det är så tråkigt att slänga blommorna som vi njutit av i trädgården så istället försöker jag försköna byn. Det är lite fattigt med blommor här i byn och tyvärr kommer mina utplanterade gåvor dö ut av törst. Ingen kommer att förbarma sig över de stackarna och ge dem vatten. I dag är nog den varmaste dagen på hela semestern och absolut vindstilla. Fingrarna känns som prinskorvar.
NU återstår en sista middag i trädgården och jag har önskat biff stroganoff och det ska jag snart avnjuta. I morgon bär det av till Italien för att träffa systern och hennes familj. Det blir en bilfärd på ca 5 timmar och sedan förhoppningsvis ett dopp i deras pool. Jag har ingen aning om det finns internet så vi får väl se om det blir något bloggande från Italien. À bientôt

1 kommentar: