onsdag 1 juli 2015

I morse bestämde jag mig

Nu får det vara nog med sjukdom och hittills har dagen fungerat utmärkt. Det är fruktansvärt varmt. Man svettas utan att röra sig. Usch detta gillar jag inte alls. Lagom är bäst.
När jag väl bestämt mig för att det fick vara nog med ipren, hosta och sjukdom så fick jag ny energi och tog genast tag i vinden. Varje dag har vi släpat ner några få saker för att transportera dessa vidare till tippen. Nu tog jag ett krafttag och släpade ner det ena efter det andra medan mannen handlade födelsedagspresent på nätet. Han var lagom färdig när jag hämtade bilen för att fylla den med det som jag inte redan gett bort på vägen. En del saker är från vår första tid i huset och väcker en del minnen.
Vår första dusch försvann och ni som var här -95 vet att det var en ombyggd spruta som egentligen används till att döda insekter på växter med, men då fungrade den utmärkt till dusch. Vi kokte vatten på spisen, fyllde sprutan och med duschmunstycke blev det en bra dusch i trädgården.
Slangen inhandlades för så där 18 år sedan
Den långa gula slangen som räckte genom hela huset och ut genom fönstret användes till att fylla barnens uppblåsbara pool med. Det var tider det när de nöjde sig med att plaska runt i poolen i trädgården. Vasken är vår första vask i badrummet och inköpt på kyrkans loppis i Lerberget. Jag cyklade hem med den på pakethållaren och tyckte då att det var den mest pittoreska vask man kunde få. Men att den var pytteliten och opraktisk hade jag aldrig en tanke på. När man försökte tvätta ansiktet i den var det vatten över hela golvet. Den fungerade ändå i mer än 15 år.

Vask från Höganäs
 Mannen som arbetar på tippen tackar för allt och låter oss förstå att han säljer sakerna på fransk loppis, vide grenière. Det tycker jag låter bra. Känns onödigt att kasta fungerande saker.
Efter tippenbesöket körde vi till Monfort för att handla vin på en vingård som vi blivit rekommenderade.



Kvinnan som arbetade på vingården visade sig vara danska så det blev ganska enkelt att handla. Hon berättade om vinerna, lät oss smaka och givetvis handlade vi. Trevligt ställe. Inredningsaffären som ligger bredvid har bytt ägare och är absolut inte värt något besök. tidigare var det en av de bästa affärerna när det gäller inredning, men nu. Nej!

Tyvärr en trist inredningsaffär
Vår färd fortsatte till Le Val för lunch, men vi hittade inget ställe att äta på. Vi såg varken Brad Pitt eller Angelina även om vi tog vägen förbi deras hus. Såg bara några bilar vid infarten och det verkade ganska dött.

Försäljning i vägkorsningen  Le val
Efter misslyckandet med att hitta en trevlig lunchrestaurang i Le Val for vi vidare till Brignoles och avnjöt en fantastisk chevre chaud.

Värd att vänta på
Det finns ett lager av aktivitet efter att jag varit kass i 3 dagar så  jag har även hunnit med att fixa väggorden i köket. Jag var lite tveksam, men mannen hejade på mig och tyckte att det skulle bli väldigt fint med lite pynt på väggen.

Inte lätt att se, men högst upp skymtar orden

Det blev ord på franska längs med hela väggen. Ja, det blev väldigt fint.

Några av orden i närbild
Vi har valt bort att grilla i kväll. Det är för varmt att tända grillen. Just nu är det + 34 i skuggan. Pust!

2 kommentarer:

  1. Hälsa Brad P från bloggare om du stöter på honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska mer än hälsa honom om jag skulle stöta på honom, men chansen är minimal.

      Radera