måndag 2 augusti 2021

Tiden rinner i väg

Första veckan går alltid långsamt och man tycker att man har all tid i världen till allt man tänkt göra, inhandlas och fixas. Helt plötsligt är det sista veckan och tiden håller på att ta slut. Nu är vi inne på fjärde veckan och snart är det dags att åka hem och mycket som vi tänkt göra är nu snabbt framflyttat till september. Målningen av de 2 rummen är dock utförd och man känner sig ganska nöjd med det, men vi skulle ju fylla på singel i trädgården, skrapa och måla luckor och mer därtill. Att fylla på singel är ett stort projekt då singeln inte kan lastas av vid tomten utan den ska bäras ner i trädgården manuellt 🙄 och att ta ner luckorna kräver stor mankraft så nä det blev inget arbete med luckorna denna sommaren heller. Nu sitter jag här i trädgården som saknar singel, äter mina sista popcorn och tittar på luckorna med flagande färg. - Ja, jag tror jag står ut ett tag till.

Panaché och popcorn

När luckorna är öppna syns det inte att färgen trillar av

I går blev en tvättdag av rejäla mått. Lakan, handdukar allt åkte till tvätt. Här torkar allt fort så det är bara att fylla maskin efter maskin.

kylig morgon

De 2 senaste morgnar har varit kyliga, 15 grader och i går blåste det väldigt mycket. Det blev till att sitta inomhus och äta på kvällen annars hade vi riskerat att grillspetten blåst av från tallriken.

Vad ska vi välja?

På förmiddagen i går åkte vi till Hyper U för att köpa med sådant som ska hem till Sverige och inte oväntat blev det en del vinflaskor. Hela bandet till kassan blev fyllt. Kassörskan trodde väl vi skulle ha fest. De har nog svårt att förstå att vi svenskar fyller bilen med vin hem till Sverige. Finns det inte vin i Sverige 🤣🤭?

Det blev Gott & Blandat

Covid situationen förvärras i Frankrike och vår region är en av de sämre just nu. Man måste tänka sig för när man är på restaurang, café eller handlar i affären. Avstånd, handsprit och munskydd.

Snopet!

I dag blev det ryggläge vid "sjön" (Verdon) som ligger vid byn St. Laurent du Verdon. Vi var tidigt på plats och det var inte mycket folk på förmiddagen då det blåste rejält och temperaturen bara ca 25 grader, men strax efter 15 då vi lämnade fyllde fransmännen på med barn, båtar, parasoller och en stor mängd kylväskor. Ingen kan picnic så som fransmän. Färdigblandad pastis, chips, meloner, rosé vin, sallader, baguetter mm och sen äter och gottar de sig i flera timmar. Jag ägnade min tid vid sjön med att läsa en av de hemskaste deckare jag läst på länge. Denna bok var en sommargåva från min chef och den heter passande nog Konferensen (förhoppningsvis ska jag på konferens i slutet av september), men nu är man lite betänksam. Även om den var så hemsk så jag hade blodsmak i munnen kunde jag inte sluta läsa. Jag läste ut hela boken vid sjön, men nu får jag nog satsa på något mer lättsamt med lyckligt slut.

Bok fylld med grymheter





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar