måndag 30 maj 2022

Fika och shopping

 Våra planer var att åka till sjön och slappa. Ligga i solen och läsa bok, men ingen av oss hade lust att packa bilen för utfärd. Istället åkte vi till St. Maximin, fikade, shoppade mat och barnkläder. 


Alltid lika mysigt och gott

Det är med stor förvåning man upptäcker dessa tomma hyllor i mataffären. Ingen matolja och ingen senap. Vin finns det dock gott om.

Tom senapshylla

Kanske är det senap och rapsolja vi ska ha med oss nästa gång vi åker tillbaka till Frankrike. Senap brukar vi ju ha med oss hem till Sverige. Aldrig att vi haft Slottssenap med oss i bagaget till Frankrike. Mycket annat släpar vi med oss, men inte senap.

På vägen hem från shoppingen passerade vi byns nyaste projekt, solceller för ren el till byn. Modernt och innovativt.
Ren el till byn

Vi håller på att utöka vår egen trädgård med en bit av grannens tomt. Allt är nästan färdigt, men som vanligt tar det väldigt lång tid för notarien att bli färdig med alla papper för påskrift. Tomten är full av ogräs och jag har svårt att se all växtlighet. Även om affären inte är färdig klättrade jag över staketet och började operation ogräsrensning. Det var inte det lättaste. Växterna satt rejält fast och jag fick slita ordentligt. Det blev i alla fall en stor hög med ogräs som jag inte riktigt vet var jag ska göra av. Kan man hoppas att det försvinner av sig själv? - Nä, jag får väl stoppa det i säckar och ta mig till tippen. Jag måste nog inhandla något slags redskap och kanske något ogräsmedel för att få bort alla rötter som är kvar. Ett regn och allt kommer att växa upp igen. Det är väl bara att börja om nästa gång vi kommer.



Efter allt slit med ogräset var det dags att bjuda vänner på lite tilltugg som tack för att de gjort fint i vår trädgård när vi kom. Det blev en fin kväll i trädgården med god mat, gott att dricka och trevligt sällskap.
Vädret är fantastiskt, varmt och skönt även en sen kväll i maj.

Härligt tilltugg
Det är inte ofta det händer, men i går fick vi tag på en flaska vin som vi sparat eftersom det brukar vara ett vin som smakar väldigt gott. Tyvärr smakade det konstigt, någon slags metallsmak. Dessutom skummade det, kanske hade det blivit lite jäst. Vinet slutade i vasken.

Det är inte ofta det händer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar