söndag 29 maj 2022

Mors dag à La France

Morsdagsfirande i Frankrike är lite mer upptrissat än hemma i Sverige. Här firas det gemensamt med aperitif och gåva till alla mammor i byn. Stort spektakel på byns gemensamma plats. Även vi utsocknes är inbjudna att delta, men vi valde att äta middag i lugn och ro i trädgården. Man är ju inte bortskämd med att kunna sitta ute och äta. Det gäller att passa på. Alla mammor är ju värda att bli firade lite då och då och det behövs egentligen ingen speciell dag för att fira. De flesta mammor världen över är nöjda med ett telefonsamtal från sina barn. 


Mors dags fest

Efter lördagens morsdags spektakel firas söndagen tillsammans med familjen och många gjorde som vi, åt en god lunch på byns Bistro. Två nöjda svenska mammor firade Mors dag tillsammans med två pappor och åt en god lunch i solskenet. En riktig långlunch på 3,5 h. Efter god lunch och telefonsamtal från barnen så är man nöjd. Efter för mycket mat blev det vila i solstolen med bok. I bland är bara feelgood för fjolligt. Köpa hus på landet, säga upp sig från jobbet och leva av egenodlade grönsaker - jo, men då behövs nog den där trissvinsten för att det ska gå ihop. Kan ändå inte sluta läsa även om boken är lite för mycket. Vad den heter ? - kommer inte ihåg, vilket nog är lika bra annars hade någon författare blivit ledsen.

Morsdag lunch på Bistron


Natten var mindre bra, sov dåligt och hade konstiga drömmar. Först låg jag vaken och lyssnade på märkliga ljud. - Är det kanske någon som försöker göra inbrott? Hörde bankande, hundar som skällde och bilar som körde. När jag väl somnade drömde jag att jag var ute på biltur med min 86-åriga mamma som chaufför och att min lillasyster (55+) är gravid. Visst, Petra Mede kan, men det känns overkligt att bli moster igen vid min ålder. Det måste varit en dröm..
Det kändes skönt att komma ut på promenad och dessutom fick jag sällskap av en räv. Syns kanske inte jättebra på bilden, men räven traskar framför mig till vänster i bild. Förstora!

Sällskap på morgonrundan

Till er som undrar - jodå katten Mysique är på plats. Hon dök upp direkt efter att vi anlänt på fredagen. Katten är så nöjd att vi äntligen är på plats och har intagit sin plats i hushållet. Det är ömsesidigt. Vi är så glada att du vill vara med oss, lilla katt.
Mystique


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar