fredag 6 juli 2018

Matchen som gäller

Just nu är det stillestånd i Frankrike. Matchen mellan Uruguay och Frankrike pågår för fullt och det står 1-0 till Les Bleus. Jag följde med mannen och handlade och parkeringsplatsen var ovanligt tom och likaså affären. Det var en ovanlig stress i kassan eftersom alla ville hem till kl.16 då matchen startade. Mest kvinnor och turister i affären. De flesta franska män är helt tokiga i fotboll och nu gjorde nog Frankrike mål. Det lät som grannen skrek ut genom fönstret eller så kanske Uruguay gjorde mål. De skriker i vilket fall som helst.

Allt i affären har fokus på fotboll och då speciellt France
Jag mår nog lite bättre i dag, men inte helt. Dock har jag bestämt mig för att jag är frisk på måndag för nu skiter jag i denna förkylning och försöker starta om min semester. På måndag blir det promenad igen, men kanske i sakta mak.

Min packning inför tur till affären. Jag använde allt!!
På vägen till mataffären stannade vi till vid "Ladan". Ni som varit med länge i trakterna omkring st. Maximin vet vilken affär jag menar. Vi letar efter nya runda dynor till våra stolar i trädgården. Det fanns inga dynor, men allt annat och då menar jag allt. Det finns absolut inget system i affären utan allt är placerat huller om buller. Det är tyg blandat med knappar, kamoflagekläder och porslin. Jag hittade fina kantband till barnbarnets kuddar, men symaskinen är fortfarande paj och jag tror det är bäst om jag sparar mitt projekt till jag är hemma i Sverige.

Tomte, byrå eller en duk? Det är bara att välja. Jag lovar att min syster hade gjort värsta fynd här inne. Hon hade säkert hittat något jättefint gömt under annat bråte.


Skenet bedrar på denna bild
Mycket roliga sygrejor att välja mellan.
Jag blir väl mest matt i denna affär förutom när jag fyndar bland alla roliga sy saker. Här finns hur mycket kul som helst. Man vet bara inte vad man ska ha allt till.

Det har varit ett blåsigt men varmt dygn. Nu börjar temperaturen stiga upp långt över 30 grader i skuggan. Vinden har har gjort att det fortfarande är någorlunda ok.
 I natt blåste det så mycket att vi var tvunga att stänga både fönstret och fönsterluckan, men det var ganska skönt. Kändes lite som höst när vinden tjöt utanför. Kanske låter det inte klokt, men det var mysigt i alla fall.

Det var inte mycket som blev utfört av det som skulle inhandlas i affären, ingen ny parasoll, inga dynor och ingen badrumsbelysning. Däremot kom vi hem med vin, en ny tröja och kläder till barnbarnet. Det är väldigt svårt att låta bli när man får 3 bodies för 4 euros och en fleecemorgonrock för 3 euros. Jag är helt hopplös, men det går inte att stå emot att handla till detta barn även om dottern säger så hela tiden. Att denna lilla person kan skänka en så mycket glädje och man bara längtar ihjäl sig efter att få vara med sitt lilla lyckogryn.

2 kommentarer:

  1. Nu har vi precis avslutat Belgien- Brasilien . 2 - 1 till Belgien. Eftersom maken är 1/4 belgare håller vi faktiskt på Belgien i semifinal mot Frankrike.
    Morgondagen ska vi tillbringa på cykel till Hornbaeck . Hoppas på sköna bad och god mat.
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra utfärd, Hornbaek. Nä, ni kan inte hålla på Belgien i semifinal. De är hopplösa när man cyklar, försöker preja en av vägen. Jag hejar på France.

    SvaraRadera