måndag 23 juli 2018

På väg mot Sverige

Semestern i Provence är avslutad. Vi lämnade byn i morse och det blev ett ledsamt avsked för Mystique. Hon gillade inte röran och packbestyren. Satt på gatan och undrade vad som stod på.

Hej då , lilla kära katt
 Nu till lördagens pizzafest i byn som tog plats på slottets innergård. Det är årets absoluta höjdpunkt och miljön gör det hela till en upplevelse utöver det vanliga.

Dukat för fest
Apéritif
Vacker miljö


Pizzan är fantastiskt god men miljön och killen som sjunger Botecelli gör festen till en kväll att minnas. Härlig musik, månsken och slottsmiljö!

När mörkret lagt sig är det dans på grusplanen som gäller. Här dansar alla huller om buller, unga som gamla, vilket gör det hela speciellt. 80-åriga äldre farbröder varvas med tonåringar och medelålders kvinnor. Till tonerna av ABBAS dancing queen är vi alla lika.
Dancing queens
Festen avslutades tidigare än vanligt för oss. Tjejerna som varit på besök hos oss hade flyg att passa från Marseille tidigt söndag morgon och mannen steg upp i ottan för att skjutsa. Ingen var jättepigg eller taggad på att åka i väg till Marseille klockan 04 efter festen, men katten var lycklig när hon upptäckte att alla var vakna och uppe. När alla gett sig i väg tog hon plats i min säng och somnade. Själv hade jag svårt för att sova vidare och hade precis lyckats slumra när kattskrället tyckte att hennes sömn var tillräcklig och ville ut.
Mannen kom tillbaka med nybakad baugette och croissanter och jag fixade frukost i trädgården medan han vilade en liten stund. Klockan var fortfarande tidig och byn var knäpptyst efter gårdagens festligheter. I bland tror man att någon smällt en atombomb i byn. Det kan vara helt folktomt och tyst.

Tyst och stilla. Frukost för två.

Innan mannen vaknade och frukosten serverades hann jag med att starta operation tvätt/städ. Att plocka ihop allt i huset och trädgården tar nästan en hel dag. Jag fick igång första tvättmaskinen tidigt vilket var tur eftersom den nya vättmaskinen tar hiskeligt lång tid på sig att tvätta ett program. Den sista tvätten hängde jag upp klockan 7 på kvällen och den fick till slut torkas inomhus.

Oväder närmar sig


Mitt i all tvätt och städning var vi tvugna att åka till affären för att handla öl och vin för att ta med hem. Här i Frankrike stänger affärerna till lunch när det är söndag och vi for i väg med foten tryckt på gasen för att hinna. När vi kom till affären var all öl slut (Kronenbourg)  - va, vad händer? ingen öl. Ut ur affären och nu vidare till nästa affär med ännu tyngre fot på gasen. En kartong med öl fanns kvar i affären. Vin var inget problem. Vi lyckades plocka åt oss en hög med Rhoneviner och några vita viner till dottern. Det är en muta för att hon ska ta med sig saker till barnbarnet när hon ska dit på besök i veckan.

Huset är en vacker utsikt i kvällssolen.


Kvällen tillbringade vi i trädgården ätandes pizza. Kanske inte det allra fyndigaste valet av mat efter pizzafesten, men dagen då huset ska packas ihop orkar ingen med någon tidskrävande meny. Pizza blev jättebra med tomat och mozzarella till förrätt och chokladmousse som avslut. Chokladmoussen fick vi äta inomhus eftersom ovädert brakade lös lagom till moussen. Tvätten åkte in och vi flyttade in i köket och satt där med tända ljus medan regnet och åskan dånade runt huset. Faktiskt första gången på hela semestern som vi suttit inne och ätit.
Mina blommor i trädgården är utdelade till andra i byn. De har väl aldrig varit så fina som nu när semestern är slut. Typiskt! Jag har kämpat med gödning varannan dag för att få min hibiscus och mina pelargoner att blomma.

Äntligen blommade min hibiscus om. Slog ut nya blommor precis sista dagen. Denna får Madame fortsätta att njuta av.
Nu är vi halvvägs hemma. Tillbringar natten i Walldorf på hotell Leonardo. Perfekt för övernattning. Nära motorvägen, bra rum och trevligt.

Utsikt från vårt rum


1 kommentar: