lördag 25 juli 2020

+34 grader, munskydd och shopping

Varmt med munskydd, men annars helt ok.
 Ja, i dag bar det i väg mot Aix en Provence efter frukost. När vi anlände var det stekande sol och varmt. Munskyddet gör inte temperaturen bättre man blir kokt i huvudet med hatt och glasögon, men det är bara att gilla läget. Man får ta eget ansvar och välja var man vill gå, men det är svårt att titta på intressanta saker när alla andra också vill titta. Jag avstod från att trängas i de flesta stånden. Det var bättre bland kryddor, frukt och bröd så jag satsade på lite godsaker därifrån i stället.

Härligt solmogen frukt
Kryddor att piffa till maten med
Aix bjuder på de godaste pizzor och är bäst att inta på någon bänk eller som vi brukar göra placera oss på fontänen på Cours Mirabeau med utsikt över hela gatan och allt vad där sker.

Royal och Anchoi
Vi fick ihop lite andra inköp också, shorts till mannen på GAP, lite tröjor till barnbarnet också på GAP, oliver till äldsta dottern och en duk till yngsta. Allt efter önskemål.

Jag kan meddela att min Apérol från i går blev helt perfekt och inte något sådant blaskigt skit som serveras på vissa ställen hemma. Ni som har varit med mig på after work vet vilken restaurang i Helsingborg man ska undvika och jag kan även tillägga att i Kristinehamn är de inte ett dugg bättre. Det ska vara aperol, tonicwater och prosecco. Dessutom krävs apelsinskiva, is och gärna drinkpinne.


Så härligt gott, men nästan för gott.
I kväll brukar pizzafesten äga rum uppe på slottsgården, men i år lyser den med sin frånvaro. Vi får i stället nöja oss med att det är bröllop och byn är full av rörelse. Det skålas, klappas och hurras på terrassen till slottet. Nu ska jag gå ner till maken i trädgården och försöka mig på att blanda en campari-juice, inte alltför svårt.
Internet är så segt i dag så nu blir det inte mer. Det tar för lång tid att ladda ner bilder. Synd för jag har jättefina bilder från morgonens promenad, men det kanske blir i morgon.


4 kommentarer:

  1. Skönt för er med "lite" värme, önskar också det. men nu är det arbetet som väntar inom Regionen. Nu ser vi framåt mot november.

    SvaraRadera
  2. Hoppas inte Covid sätter käppar i hjulet för era planer.

    SvaraRadera