tisdag 28 juli 2020

Snicke snack under platanen

Från morgonrundan
Det var en seg morgon efter en varm natt och jag funderade först på att hoppa över min morgonpromenad, men när jag släpat mig halvvägs igenom rundan började kroppen vakna till liv och när jag var tillbaka var jag glad att jag skärpte till mig och gått ut. I morgon ska jag faktiskt hoppa över promenaden eftersom jag vill komma i väg tidigt till marknaden. Mannen ska stanna hemma för trädgårdsarbete och när jag är tillbaka ska vi städa. Vi vill ha torsdagen som är vår sista dag till annat än att förbereda oss inför hemfärd. Bättre att ha det mesta färdigt och kunna ägna sista dagen åt att njuta av Provence.

Roliga och trevliga och delade gärna med sig av sina erfarenheter om kungaparet. 
I morse hamnade jag i samspråk med ett äldre par under platanen och om jag ska vara ärlig så visste jag ganska snabbt vilka jag hade framför mig, nobelpristagaren i fysik 2018. När de insåg att jag kom från Sverige blev de eld och lågor och frun berättade stolt att hennes man fått nobelpriset i fysik i Stockholm. Hon är så stolt över honom och jag ska erkänna att jag är ganska stolt över att få sitta under platanen i St. Martin och snicke snacka med nobelpristagaren. De berättade om kungen som frun hade till bordet och på hennes andra sida satt statsministern som höll på och sms:ade och då blev kungen väldigt sträng och arg, men sedan var han mest trevlig hela kvällen. Drottningen var väldigt underhållande och de planerade ett besök för henne i St. Martin, men efter allt ståhej med prisutdelning och alla resor var de så trötta att de inte orkade. Vem vet det kanske kommer.
Herregud nu kom de förbi igen och frågade var vi varit och badat. Tur de inte vet att jag just nu sitter och skriver om dem.
Vem hade kunnat tro att man skulle sitta på bänken under platanen i denna lilla franska by på landsbygden och prata om kungaparet med nobelpristagaren i fysik. Finns många spännande möten i våra liv som man inte har en aning om att de ska dyka upp. Spännande!
Vi åkte till badet i St. Laurent du Verdon , men först tog vi vägen om Intermarche i Barjols och hittade de sista 6 flaskorna rödvin från Chateau Arnoud. Vi har bestämt oss för att dela med Halmstadsparet.

3 flaskor var och vi är alla nöjda.
Vid badet i dag var det väldigt lugnt och skönt. Knappt några människor, men det berodde nog på att det inte var någon sol överhuvudtaget på hela tiden vi var där men dock 30 grader varmt. Onödigt att vara insmord i solskyddsfaktor 20, men bra med moln när jag glömt både hatt och solglasögon. Läser en ny bok som heter Lilla galleriet i solen, men just nu har jag tappat vad författaren heter. Trevlig och lättläst bok som jag snart läst ut. Något bad blev det inte. För kallt för min smak.


2 kommentarer:

  1. Den boken är lättläst och avslappnande.
    Deckartips: Yxskeppet och Kolmannen av Jens Henrik Jensen ☺️.

    SvaraRadera
  2. Den har jag aldrig hört talas om. Ska kolla med mannen. Han har säkert läst den.

    SvaraRadera