fredag 17 juli 2020

Påminn mig gärna

Då var det äntligen dags att ge sig i väg mot Frankrike och den semester som man inte trodde skulle kunna bli av på grund av Corona. Vi har funderat och diskuterat om hur den enklast och säkrast skulle kunna genomföras. Det blev bil genom Europa.

Öresundsbron, vacker bro som fyller 20 år i år.
 Vi var laddade och beredda på att bli stoppade, utfrågade och kanske tillbaka skickade, men ack nej. Där satt vi beredda med både pass och personbevis, men blev bara förbi vinkade och slapp visa någonting. Snopet!



Pass och personbevis i högsta hugg


Avspärrningen på Pepparholmen i anslutning till bron. Här måste alla bilar passera.
Detta var för övrigt den enda Covid-kontroll som vi träffade på under våra 214 mil genom Europa. När det var dags för tankning och toalettbesök i Tyskland var det att plocka fram munskydden och anpassa sig till reglerna i Tyskland. På med munskydd när man ska in på toaletten eller betala för sin diesel. I Tyskland gjorde alla likadant och skötte sig perfekt, men på mackarna i Frankrike var det lite tjosan hejsan. Vissa med munskydd och vissa utan och då föll jag snabbt in i det lättjefulla och skippade munskyddet. Det är varmt, jobbigt och gör så att glasögonen immar igen.
Annars gick bilresan bra och allt flöt på, men fy vad jag var trött mot slutet. Resan blev något längre eftersom vi valde att köra över Stora Bält bron och att vi valde bort Schweiz gjorde inte saken bättre. När vi passerade Walldorf där vi annars övernattar var jag nära att ta in på hotell, men mannen bara gasade och passerade innan jag kom på fler idéer. Jag hann till och med kolla om det fanns lediga rum- oja det fanns gott om rum. När vi passerade Lyon tidig morgon ångrade jag att jag inte stod på mig. Det var tröttsamt värre och kroppen kändes mörbultad. Men nu är det bestämt! På hemvägen blir det övernattning. Om jag i framtiden kommer på idén med att köra 200 mil i ett sträck så snälla påminn mig att jag inte alls tycker att det är kul.

I Tyskland: På med munskydd.
Vi kom fram till byn vid halv sju tiden på morgonen med ett okänt ljud i bilen. Det hade ökat ju längre vi kört och nu var det värre än en skadad ljuddämpare. Lite oroväckande när man är ute på landet i Frankrike och kör i ottan. Vem skulle kunna hjälpa oss om något händer? Vi kom fram och i dag har mannen besökt verkstad och diagnosen blev två nya bromsskivor. Kul första dag på semestern.
Dagen har mest gått åt till att handla, jaga spindelnät och döda skorpioner. Det var länge sedan en skorpion dök upp i vårt hus, men nu låg den där innanför dörren och såg oskyldig ut. -Ha, nu är den död.

 När det var dags för att handla mat var det dags för munskydd igen, men här var det likadant. Vissa har på och andra inte. Från och med måndag gäller dock på med munskydd för alla på alla offentliga platser.
Kvällen har varit fin och vi skålade in semestern med champagne och lite god melon med skinka till. Det var länge sedan man kunde sitta bar i klänning och äta utomhus, men i dag blev det möjligt.


Välmogen melon med god skinka.


Avslutande solnedgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar