onsdag 22 juli 2020

Marknad i Aups


En vy från Aups

Vi gillar Aups och speciellt deras marknad. En trevlig liten stad med en lagom stor marknad. I dessa Covid tider tänkte vi att det kanske var en minimerad marknad med några stånd och att vi kanske skulle få ägna oss åt fika och att strosa runt lite. Vi var något förvånade när vi kom fram, först eftersom antalet bilar på parkeringen var oroande många och sedan när vi närmade oss centrum mängden människor. Det var en helt vanlig marknad om inte mer än vanlig. Hälften av besökarna med munskydd och hälften utan. En del med munskydden ovanför näsan och en del nedanför.!

Är detta ok? jag har inget svar, men det oroar mig.

 Det kändes inte helt bekvämt och vi försökte leta efter luckor mellan marknadsstånden för att promenera igenom, självklart iförda munskydd även om så inte krävs. Våra länder må ha olika strategier om hur smittspridningen inte ska ta fart, men detta hade inte varit tillåtet hemma. På tok för mycket folk på så liten yta. Vi gick till bageriet för inköp av bröd och croissanter, köpte några oliver på vägen och sedan placerade vi oss på ett café i utkanten och njöt av en kaffe och croissant innan vi drog vidare till badet.
I dag bjöd badet på lugn och ro, inte några lösspringande hundar i sikte, men i dag hade
jag utrustat mig med mitt hundlarm utifall att. Det avger en hög ton som skrämmer i väg objudna hundar.

På vägen hemåt stannade vi för att köpa vin och fick samma upplevelse av för mycket folk på liten yta. När vi skulle betala vårt vin kom det in en hel skock med människor iförda munskydd i denna lilla lokal. Vi betalade och skyndade oss ut.

UT!
Jag börjar misstänka att Covid-19 gjort mig paranoid eller folkskygg, men jag gillar inte att de inte håller avstånd. Man får känslan av att munskydd ska lösa allt och man kan bete sig som vanligt.

En fröjd att kunna vattna med slang

I morse testade vi vårt nyast inköp, en trädgårdsslang. Vi hade med oss en ny Gardena koppling till vanlig kökskran och kan nu koppla på slang och vattna. Härligt att slippa springa in och ut för att fylla vattenkanna efter vattenkanna. Slangen var en ny modell som är mjuk och utvidgar sig efterhand den fylls, vilken perfekt uppfinning.
I dag är det rejält varmt ca 36-38 grader och vädret är lite lurigt. Det blir nog åska någonstans och då har jag inget emot om det blir över vår by. Det är mysigt med ett rejält åskoväder. Vi får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar