lördag 18 juli 2020

Trädgårdsdag

I dag har jag känt mig fullt återhämtad efter en god natts sömn och sedvanlig morgon promenad. Härliga 20 grader på morgonen kan få vem som helst att känna sig både pigg och fylld av engagemang inför dagens uppgift, trädgårdsarbete!

Även om vi fått hjälp innan ankomst med att klippa blåregnet och att rensa ogräs i en del av trädgården fanns det mycket kvar att ta itu med. "Kommunens" gång ner till vår trädgård såg anskrämlig ut och våra grannar verkar helt oberörda av oredan.

Diverse cyklar, bilbarnstol, dockvagn, Bobbycar och halvmeter högt ogräs i rabatterna.
Efter promenad väntade mannen med frukost och en fördel med att kör i ett sträck genom Europa är att det som finns i kylväskan i bilen funkar att äta även efter ankomst. Till frukost i dag blev det filmjölk från Skånemejeriet, leverpastej från PeriViken och i går åt jag stekt Falukorv från Trångsviken. Den korven har åkt från Åre för att stekas i Viken och därefter packats som picnic för att ätas på vägen och som lunch vid ankomst. En berest korv.

Frukost med filmjölk från Skåne.
Trädgårdsarbetet har tagit största delen av dagen, men vi har hjälpts åt med att klippa olivträd, rensa rabatter och plocka grannens otaliga tvättklämmor som av någon anledning ligger i rabatten. Förutom tvättklämmor har vi plockat tuschpennor, tändare och klädesplagg. Konstigt att de inte saknar trosor, strumpor och T-shirts?

Dagens tvättklämmeskörd.

Hoppas att någon ser skillnad. Titta noga det finns en rabatt till vänster i bild.

Efter allt arbete, dusch och lunch var det dags att pynta lite. Har vid något tillfälle köpt solcellslyktor på IKEA som inte alls passade hemma i trädgården, men här blev de finfina i fikonträdet. Spännande att se om de lyser i kväll.

Passade bra i fikonträdet


Hoppas att de lyser upp i den franska kolsvarta kvällen.
När jag piffat ute fick jag inspiration att fortsätta inne. Jag har inhandlat kristallprismor på någon loppis hemma för att pimpa min gamla ljuskrona från IKEA. Det blev jättefint med kristallprismor.

Lite svårt att se, men förstora bilden så syns de.
I går lämnade Östersundsparet byn och jag fick ärva deras fina blomma. Vi brukar göra så i byn när vi åker hem att näste man får ta över blommorna och till slut hamnar alla hos Madame och i bland finns de kvar när man kommer tillbaka.


Olika färger på blommorna i samma blomma.
Här har vi en som är nöjd med vår ankomst. Det tog inte många minuter förrän hon var på plats i huset och önskade mat. Nu är hon med oss i trädgården och sover mätt och nöjd på dynboxen.

Trygg och nöjd katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar