tisdag 14 juli 2020

Hemester, Svemester eller Frankrikesemester

Det har varit mycket fram och tillbaka under denna Coronapandemi gällande om det är möjligt att kunna semestra utomlands eller stanna hemma. Frågan gäller inte bara om det är möjligt att resa hemifrån utan också risken för att dels bli smittad, men också risken att själv sprida smitta. Det finns risk för smitta var än man befinner sig, men tillgång och möjlighet till vård skiftar. I Skåne har vi varit förskonade från större utbrott och har haft en långsam utveckling, men det gäller fortfarande att hålla avstånd, tvätta eller sprita sina händer och undvika umgänge. Först var det endast hemester som gällde, men i takt med att rekommendationerna ändrades ändrade även vi oss.


Hemester vid stranden i Viken


Varmt och skönt i juni


Ett växthus är mysigt att ha under hemestern. Vi beslutade oss för att äntligen slå till och inhandla det där växthuset som jag längtat efter så länge jag kan minnas. Nu blev det ett perfekt tillfälle när vårens Frankrikeresa blev inställd. Det tog oss en månad att bygga, men nu står det där. Min absolut bästa investering. Kunde inte använt mina sparpengar bättre och vem vet om det någonsin blir någon terass att spendera pengar på i vårt franska hus. Covid-19 verkar ha tagit död på de flesta planer.

 Att ha semester hemma har endast inträffat några få gånger i mitt vuxna liv och inget jag förstår mig på. Jag blir rastlös och gnällig och undrar hela tiden vad vi ska göra. Är det soligt så klarar jag mig ganska bra med att ta en tur till badboden och läsa bok, men blir det sämre väder blir det jobbigt för alla. Hur mycket kan man baka, klippa rosor eller sylta?  Någon som känner igen sig? Därför funderade vi ganska omgående på om Åresemester skulle funka.

- Skulle vi våga oss på en tur till fjällen och få möjligheten att träffa barn och barnbarn?

Vi fick ett erbjudande som var svårt att motstå, tillgång till eget hus i 2 veckor. Kattvakt till dotterns arbetskamrats katter. Sagt och gjort, det blev svemester!

Åre i högsommartid!
 Vi fick någon dag med sol annars mest blandat väder med moln, regn och blåst. Morgontemperaturen var +6 grader. Tacksam att packningen bestod av dunjacka, mössa och underställ.



Vandring längs med vackra leder.

Vi besökte Blanktjärn som är fantastiskt vackert med sitt turkosfärgade vatten. Tyvärr lider stället av alldeles för många besökare och stora partier har tvingats att spärras av. Allt för att sten och grus inte ska rasa ner i tjärnen och förstöra den för alltid.

Blanktjärn med sitt turkosa vatten.



Vandring till Fröå gruva

Vi har besökt Fröå gruva och ätit go'fika på mysiga Bergstugan. Ett ställe att rekommendera för mat och fika om ni kommer till Åre. Där finns det goda dåfflor så som barnbarnet uttrycker det. 
Ett perfekt ställe för barn. Det finns både lekhörna och torra inneskor.
Vandring och fika må vara härligt och fantastiskt, men bäst av allt har varit att få vara med barnbarnet och familjen på ett vardagligt sätt. Hämta på dagis, träffa deras kompisar och få vara delaktig i smått och stort.

Hämtning på dagis, vilket inte alltid är det lättaste när mycket pockar på uppmärksamheten, men vi mutade med både smått och stort (glass och besök i leksaksaffär). Tillåtet när man är mor eller farförälder.

Vi har pysslat med pärlor, lagt pussel, lekt med troll, sjungit och bakat både pappersbullar och muffins. Kanelbullar kallas numera pappersbullar eftersom de placeras i pappersformar. 
Vi har cyklat, haft springtävling och tröstat när det gått illa. 
Vi har fått se glädjen i barnbarnets ögon när en stor glasstrut placerats i hans händer och glädjen i hans ansikte när han cyklade fortast av alla kompisar.

Glass, vilken lycka!

-Jag vann mormor!

Allt detta ska jag nu försöka konservera och spara inom mig för att kunna njuta av även nu när jag är tillbaka i Skåne igen. Går inte jättebra. Längtar redan efter honom.
Ja, nu har vi haft hemester, svemester och nu har vi bestämt oss för Frankrikesemester. Vi avvaktar UD:s rekommendationer i morgon, den 15 juli för att höra så att det fortfarande är ok att resa.
Om allt är som just nu tar vi bilen, kör över bron till Danmark, hoppar över båten och tar bron till Tyskland. Skippar övernattning, vilar i bilen vid behov och tar oss förhoppningsvis genom Danmark och Tyskland till Frankrike och St. Martin de Pallieres.


Fortfarande gäller att hålla avstånd, sprita händerna och i Frankrike får vi rätta oss i ledet och använda munskydd där det krävs. 
Jag ser framemot att få besöka vårt hus, fixa i vår trädgård och om det är möjligt få lite avslappnad tid under träden vid Verdonfloden.
Jag ska också försöka hålla i gång min blogg som varit vilande sedan januari. Vi får hoppas kommunen bjuder på sitt internet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar