torsdag 23 juli 2020

Cotignac

I dag blev det en tur till Cotignac och vininköp i deras vinkooperativ. De har både goda roséviner och rödviner, men till ett pris över vardagsvin. Vi unnade oss några kartonger att ta med hem.

Sprita händer och på med munskydd innan entré.


Smaka är nog inte att tänka på.

Från druva till flaska
Cotignac är verkligen en provencalsk liten by i kubik. Här kan man verkligen njuta av ett levande byliv med allt vad det innebär. Slaktare, bagare och ett otaligt antal restauranger. Är man på shoppinghumör kan man säkert hitta ett och annat i de små butikerna med allt från souvenirer till antikviteter. Själv hittade jag en fin liten lampskärm som passade alldeles utmärkt till min lampa i köket. Åk till Cotignac om ni vill uppleva Provence, men gör det under säsong för på vintern är det väldigt stillsamt och ganska dött.

Lugnt i skuggan

Kanske en hatt? Det behövs i solen.
Vackert
Väl hemma igen efter vår utfärd landade vi i trädgården och efter lunch tog vi det lugnt med var sin bok. Karin Wahlbergs senaste deckare är ju helt fantastiskt intressant för en som jag som är anställd inom Region Skåne. Ni som har jobbat ett tag och varit med om en del måste bara läsa den. Någon har insikt och jag kan inte låta bli att fnissa för mig själv när jag läser även om det är en tragisk när en strateg inom Regionen blir mördad. När polisen besöker Dockan i Malmö - ja då vet man exakt hur det ser ut.
Solen skymdes ganska snart av moln under eftermiddagen och det såg hotfullt ut, men än så långe har inga blixtar synts till och inget regn har fallit. Det är väldigt varmt, men inte olidligt som i fjor.
I går fick jag ett ryck i den 37 gradiga värmen och startade marmelad kok. Jag har länge funderat på om det funkar att göra marmelad på nektariner. Det är ju inte så att man har råd hemma i Sverige att köpa lite nektarinen för att testa marmelad kok, men här är det överkomligt. Jag hade t.o.m. tagit med mig syltsocker från Sverige även om jag vet att det finns i affären här.

35 kronor för ett kilo tycker jag är ok och inte som i Åre där en nektarin av miniformat kostade 6.90:-/st



Det blev hur bra som helst och smakade gott enligt mannen
Vid frukost i morse frågade jag mannen vad han tyckte att marmeladen smakade och fick till svar, GOTT. Jag undrade förstås om det smakade nektarin. Jaja, jag är glad att han svarade gott.
Någon av er kommer säkert att råka ut för denna marmelad när vi har gemensam frukost inom Regionen. Det brukar vara det jag släpar med mig i olika smaker till frukostar.

Nu återstår att förbereda kvällens måltid. Det ska bli pasta med kyckling och till förrätt blir det mozzarella, tomat och färsk basilika. Det är inte svårt att njuta av god mat här. Allt smakar härligt.

Oliver, melon, aprikoser, nektariner och ett svalt rosévin till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar