söndag 26 maj 2024

24 000 steg

 I dag har fokus varit vandring. Vi gav oss i väg på förmiddagen och återvände strax innan fyra på eftermiddagen. En lång runda på 24 000 steg och 17 km som avverkades på 4,5h. 

Mot Artigues 

Naturen liknar en målning


I tiden ingick 3 pauser för fika med croissant, smörgås med tonfiskröra och till sist kaffe med chokladkex. 

Dagens croissant, på trappan till kapellet i Esparron

Vacker vy med Esparron i bakgrunden


Där i mellan behövdes en del vatten. Vädret har varit absolut på topp, sol och varmt. Vi gav oss i väg väl insmorda i solskydd 30 och tur var väl det. Sol, sol och sol.

Detta var en helt ny vandring för oss och rundan levererade. Sista biten mot Artigues gick i skogen med stundtals utsikt över snötäckta alper.

Inte helt enkelt att se några alper, men de är där.

Artigues är en pytteliten by uppe på en höjd. Jättefin med torg och en gemensam picnik plats med fontän, toaletter och grillplats. I dag var det en åsna med följe som tagit plats.

Hur mysigt är inte detta?

Vi slog oss ner, åt våra mackor, tankade lite vatten och gav oss i väg tillbaka igen.

På väg

Vi hade lite bekymmer sista biten innan vi nådde vår by. Någon fåraherde hade placerat sitt staket rakt över den väl utmärkta  vandringsvägen. - shit, vad gör vi nu? Lugn säger jag, vi tar den här vägen säger jag. Just då ringer äldsta dottern för att önska mig en trevlig Morsdag och jag meddelade att vi var nog lite vilse i terrängen. Medan jag pratade tog mannen en annan väg och vips var vi på ett fält och vägen till byn blev synlig. Väl hemma igen var mina fötter helt slut. Mitt gangleon gillar inte vandring och kanske finns det lite artros i mina små fötter. Det blev fotbad och vila för mina fötter. För övrigt samma balja som barnen tvättade fötterna i för så där 25 år sedan.

Så trötta och ömma fötter


Nu några timmar senare sitter vi i trädgården och väntar på att det ska bli dags att grilla. Vi hade planerat att gå på Morsdags firande på byns festplats, men det var tydligen i går och vi har missat allt. Jag tog för givet att det var i dag när det är Morsdag, men så fel. - jaja vi lider inte men hade varit kul att se vilken gåva som delades ut till mammorna. Nu blev jag utan, men jag är nöjd med telefonsamtal och facetime med mina döttrar.

Vi är nöjda även utan Morsdagsfirande

Vill meddela att den j...a musen lever och frodas. Har ätit sig mätt på katt torrisar i natt och klarat sig ännu ett dygn. Nu får vi nog satsa på en ny fälla. Det här går inte längre.

Nu är det grillade snart färdigt och jag tror det blir en tidig kväll. Känner mig något sleten efter vandringen.  I morgon ska det bli sämre väder med moln och då tänker jag lösa in min födelsedagspresent. Lunch på Berne. Det blir mysigt. Önskar alla mammor som icke mammor en trevlig Morsdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar