torsdag 30 maj 2024

Jag hörde när det hände

 Jag hörde smällen och försökte få mannen att gå och kolla. - Han sade, - bra och vände sig i sängen. Jag grät inte som jag trodde utan även jag somnade gott.

I går agnade vi 2 fällor en med kattens torrisar och en med rökt skinka. Den hann inte få i sig skinkan, men

några torrisar hann den knapra på innan livet var över.

Mannen fixar fällorna

Poff, så var det slut

Jag var lite tveksam i morse när jag skulle böja mig ner och kolla under köksskåpet. - Var den verkligen där och riktigt död? Jag ville inte att den skulle lida, men jo den var stendöd. Lite söt och såg bara ut som om den sov. Publicerar inte närbilden på den döda lilla musen. Jag har redan skickat en till dottern och hon har svarat med. -Seriöst mamma, vem skickar en sådan bild? 

Nu återstår bara att hitta var den kom in i huset. Kanske bor hela släkten på samma ställe och äter i vårt kök på nätterna.

Letar hål och tillsvidare täpper vi med silvertejp. Vi får se om det hjälper. Finns hål överallt i detta gamla stenhus från 1600-talet.
I går kväll hade vi dukat, tänt grillen och skulle äta i trädgården.  Det blev blåsigt och kallt och omgruppering var nödvändigt.

Förberett för mat i trädgården

Blev istället mat inomhus med tända stearinljus.

Efter maten tog vi en runda på byn. Mötte vi någon? Jo, den gamle Majoren eller Generalen eller vad han kallas med sin stora svarta toviga hund. Undrar varför han kallas för ett sådant namn, men vid tillfällen då vi varit i byn tidigare har jag sett honom promenera runt i uniform. Då var jag rädd för både honom och den tovigt hunden. Nu är jag inte rädd. Han är snäll och pratar. Frågar varje gång vi ses vilka vi är och var vi bor. I påskas gav han oss torr ved. Bara en sådan sak kan få mig att gilla vem som helst.

Kväll I St. Martin de Pallieres 


Tanken var cykling i dag, men det blåser rysligt så vi bestämde oss för en tur till Manosque istället. Där var det rörigt värre och svårt att ta sig fram.

Manosque behöver all uppfräschning som kan fås

Det kommer bli jättefint

En som nöjt tittade på från ett säkert avstånd

Vi tog en sväng in på Monoprix. Hittade fina barnkläder och sedan gjorde vi ett besök på Decathlon där jag köpte en campingstol att ha på vår inplanerade cykeltur i augusti. Det ska bli spännande. Vi tar färjan från Malmö till Travemünde sen är tanken att vi ska cykla till huset. Tar väl några veckor.

Här ska jag vila mig efter våra dagliga cykelturer genom Europa



I kväll är planen aperitif i vår trädgård och därefter mat på Bistron. Jag är tveksam till om vi får någon mat. Läste på Facebook att det var fullbokat på lunchen och att mat inte skulle serveras i kväll, men när jag bokade sade tjejen att det går jättebra. Hmm, vi får väl ta charkbricka annars. Det vet vi ju i allafall att de kan leverera.

Bild på mina minipetunior eller vad de nu kan heta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar