måndag 27 maj 2024

Inlösen av födelsedagslunch

 I dag var planen att äta lunch på vingården Berne, en av Provence äldsta vingårdar från 1750 talet. Vingården ligger nära Lorgues och är värt ett besök. De har väldigt gott rosévin, men ibland uppför de sig onödigt "upperclass". 

Vacker byggnad, fin park och gott rosévin.

Vi tänkte väl inte att det skulle vara så mycket folk en måndag efter Morsdag och bokade inte bord i förväg. Tanken var att lösa in min lunch som jag fått i födelsedagspresent av mannen. Å, nej det fanns tyvärr ingen plats för oss två, vilket skulle visa sig var lika bra.

Rödvin i super magnum storlek

Jag var intresserad av ett speciellt rosévin i en väldigt vacker flaska och bad att få smaka. - Jo, då jag kunde få smaka, men då får det bli ett smakpaket som kan köpas för 9 euros. Tre olika viner ingår i paketet och om du handlar ingår provningen i priset. -Hallå, jag vill smaka ett vin inte ha någon vinbuffe' och behöva sova i bilen hela vägen hem.

Struntade i deras himla vinbuffe' och inhandlade 3 kartonger rosévin av olika modell. Det blir säkert jättebra. Ett, Romance, har jag smakat tidigare och vet att det faller mig i smaken. Jag är sjukt kräsen när det gäller rosévin och kan lätt avstå helt om det inte passar min smak (som barnbarnen säger när de inte gillar det som bjuds).

Klarade även av att köra ut vinet på kärran utan hjälp. Bra för då kan personalen fortsätta att "strutta runt" för de som de tror har mer i kassan än en pensionerad Region Skåne anställd

Det blev ingen födelsedagslunch på Berne, vilket inte gjorde något. Vi var båda ganska mätta efter fika i Salernes med en av de största croissant jag sett. Supergod!



Stoooor

Vi tog en kringel i krokväg hemåt från Lorgues, route de Saint. Antonin D50, som slutar i Entrecasteaux. Vilket bra val och vilken mysig restaurang vi hamnade på och som tur var innan de stängde. Mysigt, supertrevlig service och jättegod mat till ett normalt pris. Det blev hamburgare och före bjöds vi på hemgjord tapenade. 

God hemgjord tapenade

Mysigt och trevligt, restaurant Tempo


WOW!!, helt klart den bästa hamburgare jag smakat och helt omöjlig att äta upp.

I hamburgaren fanns förutom bacon, ost, tomat, lök även en potatiskaka. Åk hit om ni är sugna på en god hamburgare. Efter denna måltid var vi lika slut som i går, men av matkoma och var tvungna att promenera runt i Entrecasteaux. Vilken underbar liten by med slott, gamla hus och affärer som slaktare och bageri. En bra plats att bo på i Provence om man vill ha ett boende i en levande by på avstånd från Rivierans turism.

Byns slott med park

Jag tycker att mina buxbumsbollar är fina, men dessa är magnifika

Huvudgata med affärer, barer och restauranger



Vackra rosor som klänger över muren

Nu, väl hemma igen sitter vi i var sin solstol i trädgården och funderar på vad vi ska äta till middag. - Nä, jag bara skojar. Vi funderar på vad vi INTE ska äta. Pastan får vänta tills i morgon. Det blir nog en bit ost och en jordgubbe. 

Vädret är underligt, varmt, molnigt och ibland tittar solen fram och där i mellan några regnstänk. Så har det varit hela dagen och när vi parkerade under platanerna i Entrecasteaux hörde man bara ljudet av regn som landade på bladen, men kände inget. Det var ett så behagligt ljud.

Ska det braka loss, eller?

Nu blåser det helt plötsligt kallt och allt yr omkring. Är det dags att gå inomhus eller kanske prova att gå en promenad. 

Regn! - jag går inomhus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar