lördag 25 maj 2024

Efter 12 dagar i Provence

 Efter 12 dagar har jag äntligen fått på mig bikini och just nu tillbringat 2 minuter i min solstol.

Tänker placera mig här och läsa i min bok som varat lika länge, 12 dagar 🤣.

Dagen har fortsatt innehålla bestyr av olika sorter, tvätt av sänglinne, ogräsplock och fix med olivträden. Olivträden växer ohämmat. Helt annat än min olivträdskyrkogård hemma i Viken.

Mannen kämpar med att tukta träden
Det blir ljust och fint i trädgården och jag lovar de kommer att växa till sig igen.

Gårdagskvällen blev sval så fort solen försvann och det blev ingen middag i trädgården, men i dag verkar det lovande. Det har för första gången sedan vi kom hit varit sol från morgonen och är i skrivandes stund fortfarande fint. Man vet dock aldrig, ett litet regn kan dyka upp när man minst anar.

Åkte en tur till La Verdiere för att köpa bröd i deras magnifika bageri och naturligtvis blev det en fika i byns bar. Det är härligt med Frankrike att i varenda liten byhåla finns alltid en bar med kaffe eller starkare drycker för de som önskar.



Mysiga små barer i varje by

Helt tillåtet att ha med sig sitt eget fikabröd i France.
Nu blev det en paus från solstolen då maken behövde mig som assistent. Vi ska montera en solcellslampa i nedgången till trädgården. Allt för att störa objudna gäster som plockar med sig diverse saker. I mitten av juni får vi vår grind monterad för att försvåra ännu mer för de som inte kan hålla fingrarna i styr.




Bra jobbat
Mannens entusiasm håller i sig och jag hoppas bara inte att kvoten är fylld för resten av året. Trädgården och vår uteplats kommer att vara så fin lagom till vi ska åka hem och hela vårt hus med trädgård kommer kanske att vara "färdigt" lagom till vi inte orkar åka hit mer. - Jaja, vi har haft en fantastisk resa med detta hus under alla 29 år som vi tillbringat här. Nog med nostalgi och tillbaka till här och nu.
 Över till morgonpromenad och växter. Vill gärna dela med mig av naturens prakt så nu blir det växttema.








Nu förbereder byn sig för morgondagens Morsdagsfirande. Det blir värsta tillställningen på byns festplats, aperitif och presenter till alla mammor. Naturligtvis ska vi dit och delta. Det blir spännande att se vad gåvan innehåller i år. Det har varit tvålkopp, scarfs, handduk mm. På inbjudan står det hatt, men jag tror att jag skippar det även om jag har minst 4st olika. Vi får se. Fortfarande soligt och varmt. Jag satsar på att äta ute i kväll.


För er som undrar hur musjakten går kan jag meddela att musen lever och frodas och säkert hela dess familj. De skrattar åt oss varje natt då de tuggar i sig skinka och kattmat. Vi agnar och de äter. Nu har mannen justerat fällorna så i natt var   kanske deras sista måltid. Spänningen är oliiiidlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar