fredag 24 maj 2024

En ombytlig dag

 Det har varit en ombytlig dag vädermässigt. Det började molnigt, sen blev det regn och därefter sol. Nu har vi äntligen satt oss ner i var sin solfåtölj och då dyker det upp moln som blockerar solen. - Jodå, den tittar fram mellan molnen och vi nöjer oss med det.

Vi har avslutat alla våra dagsverk och njuter av en Aperol, en klassisk variant.



Det är ju ändå fredag! Haha, precis som det skulle hindra oss andra dagar.

Dagen har varit fylld av aktiviteter, en del skulle sucka åt våra aktiviteter och säga - men chilla. - Jaja, den tiden kommer.

Jag har målat mitt bord som jag köpt på Marketplace och förhoppningsvis godkänner svärsonen min målning ( - nä, det gör han aldrig. Jag är en värdelös målare)

Nu får det vara färdigmålat. Svärsonen kommer ändå aldrig ge mig godkänt.

Medan det fortfarande var molnigt drog vi ut i skogen och plockade ved. När vi var här i påskas skogades det och massor av ved bara lämnades kvar. Synd att låta det gå förlorat. I dag plockade vi, lastade bilen full och så nöjd jag känner mig. Sparade minst 80 euros på att plocka, bära och såga. Nu är allt lavat och ska torka för att värma oss till hösten/vintern.


Bilen fylld med bästa veden, ek



Lavat och färdigt. På tork inför hösten och vinterns brasor

Innan målning och vedplock fick vi hjälp med vårt stopp i köksvasken. Vi har haft stopp i många år, men det har funkat hjälpligt med propplösare och sugpropp. Nu var det dock jättestopp och vi tillkallade hjälp. 2 hantverkare, en inomhus och en utomhus.

Hjälp utomhus

Vi får se om det hjälper. Just nu tveksamt.
Efter målning, vedplock och "stopp i propp" hjälp tog vi bilen för att handla. Stannade i grannbyn för fika. Tyvärr var alla croissanter slut på bageriet så vi fick nöja oss med var sin Brioche. Funkade!

Daglig fika

Torget i Varages
Vi åkte vidare till Barjols för inköp, väl hemma igen åt vi lunch och vad händer då? Regn. Regnet varade kanske en timma och sedan  drog arbetet i gång igen. Det tog inte lång tid innan solen kom fram och det blev våtvarmt omslags värme. Blåregnet skulle klippas och jag har hängt som en apa bland grenarna, men klippt är det. Mannen ägnade sig åt sin nya rabatt och har gjort ett bra och oväntat jobb. 
Nu förbereder han middag och om solen håller sig borta från molnen äter vi ute. Kan bli lite kyligt. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar