torsdag 19 februari 2009

Byn St.Martin des Pallierès



Vi, min man och jag , köpte huset 1995. Hur vi blev med hus i Provence är en lång historia och kanske återkommer jag till det vid något senare tillfälle. Det var aldrig våran mening att skaffa ett hus i någon liten by på vischan i Provence, men av någon anledning så blev det så i allafall. Huset är ett gammalt stenhus från 1600-talet och ligger i en liten by i distriktet Var. Byn heter St.Martin des Pallierès och består av ca 150 bofasta fransmän, och en handfull skandinaver.


I denna by råder tystnad och stillhet de flesta av årets dagar undantaget är när det är dags för sommarens byfest. När det är fest i byn slår man på stort. Festkommittén har ett hårt arbete under året med alla arrangemang. Dans till levande musik under stjärnorna efter att middag intagits på byns piazza. Det kallar jag fest. Att ha förmånen att deltga i någon av byns fester är en upplevelse utöver det vanliga. En sådan fest ger minnen och skratt för lång tid efteråt.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på en lika fin flickvän!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag älskar St martin! Var där första gången då jag var 7 (1983) och har sedan återvänt många gånger. Det är den mysigaste byn någonsin!!!!

    SvaraRadera