måndag 23 februari 2009

Motorvägs BIZZ






Franska motorvägar är fantastiska att köra på, slät jämn asfalt. Nu ska väl inte jag uttala mig så mycket som förare eftersom jag mest är passagerare. Det händer någon gång när det krisar till sig att jag får lov att köra. Då är det verkligen manlig kris när jag får ta över ratten och gaspedalen. Mannen kan absolut inte slappna av och sova när jag kör utan varje omkörning ska kommenteras och analyseras. Körningen måste planeras och "håll koll" i bakspegeln!
Jag har slutat min karriär som bilist på autobahn genom tyskland, det blev för jobbigt. Kanske startar jag en ny när mannen blir pensionär. Själv är jag ju lite yngre. Enklast och bekvämast är faktiskt att vara passagerare, sova, läsa bok och bara vara.
När jag nu äntrar ratten så är det oftast på de franska motorvägarna. Här är det ganska behagligt att susa fram. Vi har införskaffat oss en motorvägs bizz, liber-T. Till alla er som inte har detta vill jag varmt rekommendera en sådan. Man måste ha ett konto i en fransk bank och det utesluter en del, men till alla ni andra vill jag säga. Skaffa en!
Aldrig mer behöver man sitta i kö till betalstationen utan det är bara att åka igenom. Hur enkelt som helst. Man skaffar sin Liber-T vid något kontor, placerat i anslutning till betalstationerna vid motorvägen. Det funkar bra även om man inte är så duktig i franska. De är vänliga och hjälpsamma. Ta med checkhäftet så fixar sig det mesta. Därefter dras avgiftne automatiskt från kontot varje månad. En årsavgift dras vid början av varje nytt år. Betala och gasa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar