söndag 29 maj 2016

10 mil

Denna veckan har jag lyckats skrapa ihop 10 träningsmil och är nu uppe i 35 av 100!
För att få cykling i benen fick jag cykla hela vägen hem från jobbet i Ängelholm och lyckades få 4 mil på en dag. Tur vi har vackert väder och den bästa försommar på länge. Strålande sol och gynnsamma vindar varje dag. Jag cyklade lite vilse i Mjöhult på vägen hem, men hittade till slut den gamla banvallen och hann med inköp av Vikentomater innan jag nådde hemmet. Det tog 1 timme och 20 minuter för att avverka de 26 kilometerna till Viken från Ängelholm.
Lördagen hade vi planer på en tur till Köpenhamn och designvecka, men vi ändrade oss. Jag satt i morgonsolen i trädgården och njöt av frukost och undrade vad vi skulle i Köpenhamn att göra. Mannen var inte svårövertalad när jag föreslog att vi skulle cykla till Hornbaek istället.

Länar Helsingborg
Sagt och gjort. Vi packade våra cyklar för utfärd till grannlandet Danmark.

Lunch i hamnen i Hornbaek
Hornbaek är en gemytlig dansk lille ort på andra sidan sundet rakt över Viken. Dit har man seglat sedan tonåren och druckit bajer och käkat räkost på nybakade rundstycker på kajkanten. Här har man badat med kläderna på i hamnen, solat upp och ner på stranden och gått på grund i hamninloppet.
Denna gång så där 40 år senare är det mer  stillsamt och vuxet. Promenad i solen och fish and chips i hamnen.
Här kan man sitta medan frun shoppar.
Hornbaek hamn


Bra shopping i Ilse Jacobsen land
Här startade Ilse Jacobsen sin karriär och Hornbaek är Ilseland. Shoppa kläder, inredning och blommor.

I Danmark finns det alltid vackra blommor att shoppa loss på när man inte har cykel.

Här når vi Sverige igen efter ID kontroll
En härlig cykeltur med motvind, medvind och motvind igen. Väl hemma igen kunde vi lägga 6 träningsmil till till de 29 som jag hade sedan tidigare. Nu har jag 35!

1 kommentar:

  1. Här cyklades Hökensås runt i helgen. Den publika uppslutningen liknade nästan Tourens. Nästan.
    Alltså, jag cyklade inte.

    SvaraRadera