måndag 30 december 2019

Allt har sin tid..

Allt har sin tid, ingen stress


Amerikanskans återupplivade cyklamen lyser upp fint i köksfönstret

Det är tyst och mörkt och vi sover alltför länge om morgnarna. Vaknade halv sju, men bestämde mig för att stanna i sängen och sova vidare. Att sova vidare brukar inte fungera något vidare hemma men här är becksvart och knäpptyst. Somnade och vaknade efter åtta. Efter att ha varit ledig i en vecka kan jag nu sova utan att drömma om mitt jobb. Låter knäppt, men så är det. Härligt att ha en hel vecka kvar att sova utan arbetsdrömmar.
Morgonen var kylig och fräsch och solen nådde knappt över bergskanten. Det är kalla morgnar och dimman fyller hela dalen.


Kyligt i olivlunden


Del av slottets köksträdgård



Slottsfönster


Dimman ligger tät i dalen
I dag tog det lång tid att bli färdig i dag. Gick upp sent, promenerade och satt en lång stund och pratade med Madame innan jag gick hem för att inta frukost. Mannen satt i godan ro och läste bok när jag kom tillbaka så det var bara att sätta i gång och plocka fram pålägg, bröd och yoghurt. Nu kom amerikanskan förbi och vi gjorde en inköpsplan inför nyår. När jag väl fick fokus på frukosten igen och tog första skeden yoghurt till munnen ringde äldsta dottern. Det var förskräckligt dålig uppkoppling och jag kunde bara uppfatta vartannat ord, men jag förstod att hela familjen drabbats av Calicivirus och inte mådde jättebra. Trist att de befinner sig 300 mil här i från och att man inte kan hjälpa till. Samtalet fick återupptas senare när jag förflyttat mig upp till klockstapeln och närmare cyberspacen. Vi kom i väg till affären för inköp vid lunchtid, vilket tydligen alla andra också gjort. Så mycket folk!

Hyper U i St. Maximin
Hyper U i St. Maximin blir bara stökigare och stökigare och större och större. Allt ser helknasigt ut. Man undrar vem som är arkitekt? Vi handlade allt som vi planerat. Uppdraget var förrätt och efterrätt med tillhörande vin. I morgon åker vi till min syster i Languedoc och firar nyår hos dem. Det ska bli jättekul att åter besöka deras fina gamla vinbondehus. Lunchen blir senare och senare för varje dag och i dag var klockan halv tre när vi intog var sin pizzabit som vi hittade i kylskåpet. Lite sallad till den så blev det en perfekt lunch. Eftermiddagen bjöd på härligt soligt väder och jag tog en promenad medan mannen ägnade sig åt sitt intresse, hugga ved. Han är så glad för sin fina huggkubbe, vilken är direkt importerad från Halland.

Favoritsyssla
Byn är så vacker i solskenet och för att försöka få den bästa vinkeln för fotografering klättrade jag runt bland stock och sten. Hoppas ingen såg mig kravlandes bland buskarna.

Vackert med slottet överst i byn 


Någons grind i solskenet
Jag promenerade genom slottsträdgården upp till utkiksplatsen och sen bestämde jag mig för en annan väg tillbaka genom skogen ner till gamla bouleplan. Lite läskigt är det att gå här helt ensam och min fantasi skenar snabbt i väg. Jag gick lite fel innan jag hittade rätt stig och upptäckte baksidan av slottet som jag aldrig tidigare har sett.

Vacker gammal mur som tillhör slottet


Valv på baksidan av slottet som förmodligen håller en hel del på plats. Mäktigt!
Efter promenerandet behövde amerikanskan hjälp med att sätta upp lampor, flytta möbler och lite annat. Vi tillbringade väl en god stund med att styla hennes vardagsrum och nu blir vi bjudna på pizza som tack för hjälpen. Inte illa.
I morgon åker vi i väg tidigt för att ta oss till La Liquire och nyårsfirande. Där finns inget internet så det dröjer till vi hörs igen.  Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar