lördag 28 december 2019

Jakten på WIFI

Jultomten kom med en ny dator i julklapp, vilket gjorde min uppkoppling till borgmästarens internet besvärligt. Den nya datorn hittade uppkoppling, men det funkade inte. De har säkert stängt av det för svenska snyltare. Istället fick jag vänta till amerikanskan kom hem från dagens shoppingrunda. Amerikanskan har ny box och jag saknade inloggning, men allt fixade sig till slut och nu kan jag blogga. Allt ordnar sig i sinom tid.

Min vanliga bloggbänk har blivit julpimpad
När vi kom fram i går kväll var huset ganska kyligt, men mannen är snabb när det gäller att elda och vips var det en sprakande brasa i köket. Julljusstaken hade maken redan placerat i köksfönstret när han lämnade huset i höstas. Mysigt med lite ljus i fönstret och väldigt ofranskt. De undrar säkert vilka seanser som äger rum innanför fönstret. Vad besvikna de skulle bli. Det blev färdig pizza, sallad och ett gott glas vin till det. Efteråt placerade jag mig i soffan med katten i knäet och försökte läsa min senaste bok, sju dagar med familjen. En jättebra bok som jag varmt rekommenderar. Är fortfarande inne på romaner av det mjuka slaget men ska snart börja på Viveca Steens senaste deckare. Hennes deckare är helt ok inte så grymma som vissa andra svenska författare.
Det blev en tidig kväll och jag somnade med yllefilten ovanpå duntäcket. Svalt i sovrummet.


Ljus i vårt hus
Morgonen var stilla och krispig. Vackert när man ser snön på alptopparna samtidigt som solen går upp. Sov ovanligt länge och stressade inte i väg, men det var fortfarande frost utmed vägen i dalen. Efter frukost åkte vi i väg till Aups, strosade runt på marknaden och avslutade med fika i solen.

Marknad i Aups


Vackra grönsaker


Avslutade med kaffe i solen
Det var väldigt trångt bland borden och vi fick dela bord med ett norskt par. Det var många olika språk som blandade sig på caféet. Det pratades norska, svenska, engelska, holländska och franska. Det låter väldigt trevligt med alla olika språk bland alla bord.
Det blev lite inköp på marknaden såsom ost, oliver och en mössa med tofs. Jag var ute efter en blomma till min kruka i köksfönstret, men det fanns inte några växter överhuvudtaget. På vägen hem fick jag mannen att stanna i mataffären i Barjols och det som fanns var en bukett tulpaner med GLITTER sprutat över blommorna. - Ja, det var inget att välja på. Jag slog till, men sen skulle de betalas och då fick jag djupandas. Har inte hunnit vänja mig ännu vid det omständliga sättet när saker ska betalas i kassan. Först packa ner varorna, sen leta kontanter eller betalkort och därefter ska det funderas på kod eller letas efter fler mynt. Jag ska skärpa mig och coola ner mig, men jag blir så frustrerad över deras fullkomligt "leanlösa" tänk.

Snälla kan jag bara inte få betala. Här och Nu. Jag stod beredd med min 10 euro sedel i minst en kvart.
Hemma igen tog jag en promenad i byn för att kika på dagens vinter - bröllop. Svårt att se på bilden, men alla gästerna var samlade i solen på slottsgården, fadern höll tal för brudparet och det skålades och hurrades. Därefter middag i tälten som syns pyttelite i bilden till höger. Nu vet vi anledningen till att vi såg en förvirrad präst leta efter kyrkan när vi kom hem från marknaden. Alltid bra när prästen hittar till kyrkan. I tid!

Vackert vinterbröllop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar