söndag 3 januari 2021

Idag har jag agerat fåraherde

I morse blev det promenad som vanligt. Även om jag sov i min sovsäck har natten varit fattig på sömn. Jag hörde klockans slag vid fyra, halv fem och så vidare, men vid sextiden sov jag nog igen tills mannen frågade om jag skulle ut och gå. - Ja, vad är klockan? - Åtta!

Upp och hoppa och på med alla träningskläder. En kylig morgon med noll grader och lite snöblandat regn. Mössa, vantar, reflexväst och hundlarm och marsch i väg. På vägen ner från byn hör jag fåren oroligt bräka och blir snart förvånad när det mitt på vägen står ett får och lugnt mumsar på något som frestat på fel sida om fårstängslet. Jag spanar snabbt in var vallhunden befinner sig eftersom en del av dessa hundar är väldigt opålitliga och har överfallit folk som promenerat i området. Nu var jag rädd att hunden ska komma springande för att skydda fåret som rymt. Jag är redo med mitt hundlarm samtidigt som jag spanar på hunden och försöker få fåret att ta sig tillbaka till flocken.


När jag närmar mig fåret blir den rädd och ser ut att fundera på vart den ska ta vägen, men bestämmer sig kvickt för att galant hoppa över staketet till flocken. Skulle inte förvåna mig om den hoppade ut igen när jag försvunnit bakom kröken. För gräset är ju alltid grönare på andra sidan, eller?

Dagen har annars mest varit som vilken stillsam söndag som helst. Jag har dammsugit till kattens förskräckelse. Hon verkar inte alls ha någon förståelse för städning och vill helst inte bli störd när hon vilar i soffan. Mon dieu!

Ny stig i parken

Efter lunch som bestod av egenhändigt piffad köpepizza tog vi ytterligare en promenad genom slottsparken. Denna gång hittade vi inte rätt ingång utan förvirrade oss redan från början. Jag tror vi får göra som Hans och Greta, märka vägen på något vis. Det blev ännu en ny runda med fantastisk utsikt mot alperna. Snön ligger vacker och orörd på alptopparna. Ingen får ju lov att använda liften för att ta sig upp i backarna så det är nog ganska orört i pisterna. Efter den 20 januari ska man få lov att åka lift igen med munskydd om nu inget annat beslut kommer. 




Sol och regn över bergen

I går kväll blev det ännu en filmkväll. Denna gång en mindre bra film med Meryl Streep där hon i huvudrollen är rocksångare. Knappast en komedi som det stod på fodralet utan mer åt det tragiska hållet då den handlar om en mamma som lämnar sina tre barn för att spela i ett rockband. Slutet var dock mer glädjefyllt. Ingen film att rekommendera. 

Till filmen åt vi lite gott tilltugg och drack av resterna från nyårschampagnen, en och annan chokladbit från gårdagen fanns också kvar att avnjuta. Jag fick tag i en supergod, den vita. Smakade lakrits och smörkola,

Resterna av nyårschampagnen med rostade baguette skivor och délice de tomates séchées.
En tomatröra gjord på torkade tomater som är sååå gott att ha som tilltugg.

Kväll i Provence

-Ja, jag har skaffat både router och franskt SIM-kort, men något internet har vi inte lyckats få. Så jag använder mig fortfarande av internet från Mairiet eller sitter på amerikanskans trappa och frysen ändan av mig. Jag har i alla fall lärt mig att ladda ner de bilder jag ska använda sen går jag in och bloggar vid köksbordet och återvänder till trappan för att ladda ner texten. Helt ok när vädret är bra.

2 kommentarer:

  1. Jag antar att du har aktiverat SIM-kortet på nätet redan? Vilket företag har du? Kan jag hjälpa till att aktivera något eller kolla varför det inte fungerar så hojta bara. Det skulle väl vara skönt att kunna få blogga inomhus? ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krokofanten och tack för din omtanke. Det var ju efter ditt inlägg som vi satsade på router och simkort. Efter mycket möda och besvär, 2 rundor till affären Bouygues för att få hjälp lyckades jag aktivera simkortet via telefon. Routern som vi köpt med oss från Sverige kopplade upp och ner hela tiden. Kan det vara så att uppkopplingen inte funkar på grund av att signalen har svårt att nå igenom de tjocka stenväggarna. Vi testade med kortet i våra telefoner och det funkade bra, men Routern funkade inte. Vi har lämnat tillbaka den i Sverige. Det skulle vara skönt att blogga inomhus vid nästa besök så har du några bra tips på Router och simkorts leverantör så tar jag gärna emot dessa.

      Radera