lördag 2 januari 2021

Tulpaner utan glitter

 Vid denna tid efter jul och nyår längtar jag efter härligt krispiga och fräscha tulpaner och så även när jag befinner mig i Frankrike. Att hitta tulpaner utan glitter vid denna tid är som att leta efter en nål i en höstack. Befinner man sig på någon marknad med blommor är det betydligt enklare, men i dessa pandemi tider få man nöja sig med mataffärens utbud och då blir det med glitter och till ockerpris.


Jag tycker ändå att jag lyckades ganska bra efter en del letande. Hittade till slut tulpaner där det inte var glitter på själva blomman utan endast glittersprutade strån. Efter transport hem och efter att ha placerat buketten i en vas har vi nu glitter i bilen, på köksbordet och i princip överallt där det kan fastna. Jag är ändå nöjd med min bukett. Blommorna är av bästa kvalitet och kommer att stå sig fint resten av vår vistelse i huset. Det är fördelen med att ha en låg inomhus temperatur nattetid då ingen eldar i brasan.

I dag blev det ingen morgonpromenad, dels försov jag mig ännu en gång och dels snöade det utanför fönstret. Det är härligt med dunsovsäck och man sover toppenbra. Jag kanske ska prova det hemma också, men den goda sömnen kanske inte beror på sovsäcken eftersom mannen också sover bättre här och han har knappt täcke på sig medan jag har både och. Det är nog tystnaden och mörkret.


Lite svårt att se snöfallet, men det fanns där och pågick väl en halvtimma. Inte helt ovanligt med snöfall då och då i Provence, men det är nästan aldrig det lägger sig vitt på marken. Jag har dock varit med om det en gång då vi var här i februari för en del år sedan och det snöade ymnigt i flera timmar och snön låg så fint på olivträd och buxbom. Dagens första utflykt gick till grannbyn och inköp av bröd till både oss och Madame. Vi hann även med ett kort besök på keramik fabriken där den stackars personalen jobbade med ytterkläderna på pga. den låga temperaturen. Den arbetsmiljön hade nog aldrig funkat hemma och definitivt inte om det var jag som var anställd. - Frysa på jobbet! - Nä, aldrig i livet!
Om jag handlade något? -Ja, en liten äggkopp för 1 euro. Jag hade även plockat på mig 2 flaskor av byns olivolja som säljs i affären, men de var jag tvungen att betala med kontanter, vilket ingen av oss hade. Det var bara att snopet lämna kvar båda flaskorna och lämna affären.


Det inhandlades såklart goda croissanter som vi fikade på när vi väl var hemma igen efter vår korta utfärd

Vi fick skynda oss hem efter vår tur till grannbyn då vi lämnat katten ensam inomhus. Den katten börjar styra vårt liv. Den vägrade lämna huset. Först letade och letade vi och kunde inte hitta den, men till slut hittade jag henne under vår lilla järnsäng ihopkrupen i en korg med ulliga inneskor. Det kändes inte bra att behöva störa hennes sömn, men jag bet ihop och drog fram korgen, bar ner katten för trappan, öppnade ytterdörren och skulle placera katten på yttertrappan. Vips så tog hon ett skutt in igen och sprang snabbt uppför trappan och placerade sig i soffan. Vi gav upp, åkte i väg och lät katten vara inomhus. 
Efter hemkomst och gofika lockade vi ner katten från övervåningen med kattgodis och när hon ätit blev hon utlyft och lufsade surt i väg och vi kunde åka och handla mat i lugn och ro.
Det gäller att passa på att handla i mataffären när fransmännen äter lunch. Det är oftast helig tid för dem och då passar vi på att handla. Det var näst intill tomt i affären. Kassörskorna satt sysslolösa och väntade på kunder.

I går eftermiddag tog vi åter igen en promenad i slottsparken och även denna gång hamnade vi på nya ställen. Tredje gången gillt och fler nya och okända stigar att promenera på. Denna gång hamnade vi på baksidan av parken och här kan man se de imponerande valven som håller parken och delar av slottet på plats. Det är en magnifik byggteknik och man vill inte tänka på vilka som fått slava med att bära sten och bygga. Ja, inte var det de som skulle bo i slottet i alla fall.

Magnifik baksida

Kvällen tillbringade vi återigen framför brasan med en Beckfilm på Tv:n. Till filmen bjöds det på finchoklad från Höganäs. Mannen tyckte alla var goda medan jag kräset valde ut den med stjärnan på toppen, vilken jag sköljde ner med rosévin från Rabiega. Rödvin hade kanske varit godare till choklad, men jag är sjukt förtjust i rosévin och kan dricka det även vintertid och detta från Rabiega var superbt.

Vackert som ett konstverk



Och till slut en bild på damen som just nu försöker ta över vår vardag och styra våra liv.
Svår att motstå!


2 kommentarer:

  1. Så roligt att ni tog er ner till huset! Vi har också kört ett par vändor sen pandemin startade. Knappt något man säger högt men med alla försiktighetsmått kan man hålla avstånd i egen bil och eget boende. Njut av Provence i vinterskrud. Själv är jag kvar i Skåne hos barn och barnbarn lite till medan mannen kört ensam tillbaka. Bonne année!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att vara här och om jag ska vara ärlig känns det bättre än att befinna sig i Skåne. Utvecklingen är inte bra.

      Radera