tisdag 5 januari 2021

Mer väderbilder

I dagens inlägg blir det mycket fokus på vädret. Det är fascinerande med snö i Provence så jag gav mig ut på en runda i går kväll (inom godkänd tid, innan 20.00) för att ta lite bilder. Byn är så vacker i snöskrud.

Vägen upp till Slottsinfarten



Bistron ser väldigt inbjudande ut med terrass och träd täckta med snö. Svårt att tänka sig att där kan man sitta väldigt lättklädd en julikväll och njuta av god mat och bra musik.
.

Morgonpromenaden var kylig i dag med några minusgrader och jag är tacksam att jag som nordbo är utrustad med både bra klädsel och ordentliga skor. Inte helt enkelt att ta sig nerför backen ut ur byn på isig vägbana. I dag låg vallhunden på vakt precis intill staketet som håller fåren på plats. Den morrade och skällde på mig och det var nära att jag vände hemåt igen. Jag riktade hundlarmet mot den och den tystnade och lommade i väg. Förmodar att mitt hundlarm sänder ut någon väldigt hög signal som är obehaglig. Själv märker jag inget. Skickar tacksamt en tanke till amerikanskan som försett mig med detta fiffiga larm.

Kyligt i olivlunden


Solen bryter sakta igenom dimman som ligger som ett lock över dalen.


Byn vintertid

Vi bestämde oss efter frukost att njuta av det fina vintervädret och gav oss ut på en promenad. Tanken var först att ge oss bort mot Esparron och Artigues, men vi avstod den turen på grund av snö, halka och okänd terräng. Onödigt att ge sig i väg på okända stigar när det är isigt och kallt. Istället promenerade vi på gamla banvallen som förr i tiden trafikerades av tåg som även stannade i vår by. Tänk om rälsen hade fått vara kvar och tågen hade tuffat fram mellan byarna, vilken turistattraktion det hade varit. Trevliga tåg med god mat och goda viner där man med gott om tid kunnat njuta av landskapet och alla små fina byar som det passerade. 

Nu får vi istället använda banvallen för promenad. Alltid något.

Snötyngda olivträd

Vinfält 
Det var allt för i dag. Nu ska jag ut en liten sväng i solen innan det börjar mörkna. Vi har dock nöjet att ha ljuset längre på dagarna här än hemma i Sverige och ljuset är helt annorlunda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar