onsdag 6 januari 2021

Sista dagen

 I dag är sista dagen på denna vistelse och vi är förberedda för hemfärd i morgon. I går eftermiddag sent gav jag mig ut för att fånga de sista solstrålarna innan de försvann bakom berget. 



I dag på morgonpromenaden mötte jag vallhunden redan uppe i byn. Den gillar inte mig och skällde och morrade. Jag bara tog fram mitt hundlarm och så for den in i skogen. Den är riktigt läskig. I dag hade jag inte möjlighet att leka fåraherde utan lät de får som betade på fel sida om vägen vara där. De hade tagit sig upp på taket på det gamla tvätteriet och var svåra att lura ner. Alla kompisarna bräker oroligt när delar av flocken är på egna äventyr. Det var säkert därför vallhunden var på irrfärd i byn. Den kanske inte är dummare än att den förstår att den har ett jobb att sköta.

Var är våra kompisar?


På andra sidan vägen, på taket.

I dag, onsdag är det marknadsdag i St. Maximin och vi åkte dit för att flanera runt och kanske köpa något som kunde fresta. Det blev inga stora inköp, endast pain au chocolate, en tidning och en pizzaslicer. Det var förvånansvärt många marknadsstånd, många fler än vi hade trott. Inte så mycket folk, vilket var skönt. Tyvärr så finns det ingen möjlighet till att fika någonstans så när man har flanerat färdigt så får man åka hem och fika. Tråkigt, men sånt är det i Covid-tider.


Marknad i St. Maximin

Vi tog en titt i ortens antikaffär när vi flanerat färdigt bland marknadsstånden. Jättefina saker, men tyvärr fick jag sådan imma på mina glasögon på grund av munskyddet så att jag knappast kunde se något. Väl värt ett besök och man kan säkert pruta till bra priser i dessa tiden. Det är inte så att det dräller av turister. Vi är i minoritet.

Mannen utanför antikaffären i St. Maximin

Det är ett härligt väder i dag igen även om det är något kyligt. Efter lunch, städning och packning gav vi oss ut på promenad. Ännu en runda i slottsskogen, den 5: i ordningen. Känns som ett tema denna semester, att utforska slottsskogen och hitta bra stigar för framtida promenader. Vi hittade ett bra fikaställe att använda istället för den blåsiga piazzan, en vacker glänta i parken. Förhoppningsvis blir det tillfälle för att fika med vänner i byn framöver. 

Härligt promenadväder

Väl tillbaka efter nästan 4 km:s promenad var det dags att fika på våra inköpta pain au chocolate. Vi sparar croissanterna till frukost innan avfärd i morgon.


Nu ska vi fira och skåla i champagne. Ett underverk har kommit till världen denna Trettondag 2021.


3 kommentarer:

  1. Alltid skönt med miljöombyte , speciellt nu . Kör försiktigt , faktiskt kom det snö i Skåne igår ❄️.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin, hoppas hemresan gick bra! Är nyfiken på om det gick bra att sova i bilen? Vi planerar en hemresa till Skåne i mars med en övernattning g i Luxemburg. De har lite mildare nedstängning (och billig bensin) Kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att hitta till din blogg och se rapporter från ett annat "halvfranskt" liv. Jag undrar över ditt hundlarm. Var får man tag på sånt? Även jag har stora problem med lösa, franska hundar (och deras hussar): https://mirasmirakel.blogspot.com/2018/04/mellan-medelhavet-och-bergen.html

    SvaraRadera