fredag 1 januari 2021

Missade tolvslaget

 Skål och Gott Nytt år till er alla. Själv missade jag tolvslaget och somnade långt innan vi gick in i år 2021.


Vi tog ett glas champagne innan maten och önskade varandra ett bra 2021 därefter åt vi en god middag med potatisgratäng, fläskfilé och till det drack vi ett gott rödvin från Languedoc. Vinet är inköpt förra nyår som vi firade hos min syster. I byn där de bor har de en vingård med fantastiskt rödvin. Det heter Malpas och finns på Systembolaget. Efter middag och lite ost bänkade vi oss vid brasan och ägnade oss åt att titta på en Beckfilm, sjukhusmord. Jag och katten i fåtöljen och mannen i soffan, det var nu ögonen började bli tunga och jag missade vitala delar av filmen. Det var lika bra att gå och lägga sig.

 -Vem mördaren var? -Ja, det fick jag veta i efterhand.

Jag sover fortfarande i min dunsovsäck även om vi lyckats värma upp huset ordentligt. När vi kom var det 9 grader inomhus, men nu har vi lyckats jobba upp temperaturen till 20-22 grader beroende på i vilket rum man befinner sig. Vårt sovrum är svalast och sovsäcken känns som ett bra alternativ. Här om dagen när jag skulle klä på mig var kläderna så iskalla så jag tror jag fick en uppfattning om hur det är att vinter bada. Absolut inget för mig! 


Den nya Bistron i byn börjar ta form och i nästa vecka den 7 januari är det invigning. Ska bli spännande att se vad de åstadkommit. Det är så tomt och trist när den inte är i drift och vi ser framemot många trevliga kvällar där när sommaren kommer. Hoppas allt nu fungerar på bästa sätt och att kunderna hittar tillbaka.



Gårdagens projekt med sömnad är färdigt och resultaten ser ni på bilden nedan.



Gårdagen var en heldag i byn och aktiviteterna därefter. Läsning, sömnad och promenad med pinn-plockning. Jag har en förkärlek till att plocka tändpinnar och jag lyckas oftast få med mig mannen att hjälpa till och så även denna gång. Det blev 2 påsar fulla med torra fina pinnar. Vad gör man inte för lite värme.




Efter promenad i slottsparken och pinnplock unnade vi oss varm äpple glögg med konjak och till det åt vi saffransvetebröd. Vetebrödet har vi haft med hemifrån och blev som nytt efter att värmts upp på kaminen i köket.


Härligt gott vetebröd med smak av saffran och choklad

Den här lilla godingen är i alla fall tacksam över att vi tagit oss ända till Frankrike i dessa pandemi tider.

Det blev ingen morgonpromenad i morse. Dels försov jag mig och dels regnade det. I stället måslade jag omkring i morgonrocken efter frukost fixade och fejade. Det går åt mycket stearinljus och det kräver en del att fylla på alla ljusstakar och hålla dem i trim. 



Jag kom i väg på promenad innan lunch och snart lunchtid. I dag ser jag framemot stekt prinskorv till lunch. Det är mycket av vår mat som åkt med i kylväskan hemifrån. I går åt vi sill och ägg till lunch också transporterat 200 mil för at avnjutas på franska landsbygden. Det blir ännu en stillsam dag här med lite pyssel och en tur i slottsparken. Vi har lyckats hitta en runda som inte slutar hos tuppen och hönorna. 

God fortsättning till er alla! 

4 kommentarer:

  1. 9 gr vid ankomst låter som sommar för oss . I vår stuga var det 0.5 gr när vi anlände . Ha det jättebra 🤗 .

    SvaraRadera
  2. 9 gr vid ankomst låter som sommar för oss . I vår stuga var det 0.5 gr när vi anlände . Ha det jättebra 🤗 .

    SvaraRadera
  3. 9 gr vid ankomst låter som sommar för oss . I vår stuga var det 0.5 gr när vi anlände . Ha det jättebra 🤗 .

    SvaraRadera
  4. Här snarkade hela familjen långt innan tolvslaget också. Jag hade en hemsk huvudvärk, mannen var trött och hunden somnar när vi somnar så det var den nyårsaftonen! I Frankrike har man ju hela januari på sig att önska Gott Nytt År, men jag passar på nu så jag inte glömmer bort det!

    SvaraRadera