måndag 4 januari 2021

Julväder i januari

 


Snötäckt yuccapalm


Äntligen blev det lite julväder, men inte hade jag förväntat mig att få det i Provence. Vi åkte för att handla vid lunchtid och när vi återvänder och kör över bergen så börjar det att snöa lätt. Ju närmare byn vi kommer desto mer sjunker temperaturen och snöfallet tilltar. Stora fina flingor eller mer som bomullstussar som faller mot marken och nu är det så kallt att snön faktiskt ligger kvar.

Byn är så fin i vinterskrud.

Morgonens promenad skedde som vanligt vid åtta-tiden då det precis ljusnat. I dag var alla fåren på rätt sida om staketet och kikade nyfiket på mig. Vallhunden såg jag inte röken av, men jag var beredd med mitt larm. Förhoppningsvis sov den gott någonstans bakom alla buskar.

Tre små sötnosar

Förutom att åka och handla och tvätta har det inte blivit speciellt mycket aktiviteter i dag. Vi börjar förbereda oss för hemfärd i slutet av veckan. Det blir inte mycket packning denna gång eftersom vi behöver baksätet som sovplats. Ett fåtal vinkartonger och lite annat smått och gott, men inte som det brukar bli. Inget är för övrigt som det brukar så varför skulle detta vara som vanligt. Vi måste vara ute ur Frankrike innan 18 eftersom den delen där gränsen når Tyskland har utegångsförbud. Sedan kör vi så långt vi orkar och bäddar ner oss i bilen i våra dunsovsäckar.

En kort promenad på eftermiddagen i snön för att föreviga har det blivit, men det är allt. I gårkväll lyckades jag slutföra mitt andra projekt när det gäller babysömnad. Jag är väl ganska nöjd med min insats. Nu väntar vi bara på att underverket ska titta ut. Har vi tur blir det i morgon eller kanske övermorgon.


På kvällen i går bjöds det på ännu en dålig DVD film, Gone Girl. Jag har ingen förkärlek till filmer med tema som denna. En del av er har säkert läst boken eftersom den är höjd till skyarna av många kritiker, men nä, inget för mig. Jag gick och lade mig innan slutet och läste Viveca Steens nyaste bok om mord i Åre. Bra bok, men skrämmande speciellt när dottern med familj bor där. Det verkar finnas en hel hög med galningar i Åreområdet.

Stilla kväll framför brasan med en dålig film på Tv:n




2 kommentarer:

  1. Jag längtar också efter snö här nordväst om Paris! Det var två år sedan sist! Jag har varken sett eller läst Gone Girl. Vi tittar på en serie på Netflix som heter Ozark. Penningtvätt, droger och lite våld på det, men den är bra! Jag började titta på The young Wallander också på Netflix men det var ju på engelska... Mycket trist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte trodde man att man skulle behöva åka till Provence för att få lite snö, men inget är som vanligt inte ens vädret 🤣. Wallander ska vara på svenska 😠.

      Radera