fredag 5 januari 2024

I går hoppade jag över

 I går hoppade jag över inlägg. Vi var på utflykt i Luberon och kom hem sent och prioriterade mat framför blogginlägg.

Gårdagens väder var helt underbart mot dagens ösregn. Solen sken från en klarblå himmel och värmde gott under fikat.

Lagom stor marknad

Vårt första stopp blev byn La Roque d' Antheron där vi tidigare övernattat under var cykelsemester. En väldigt trevlig by som överraskade oss med marknad. Priserna är betydligt lägre än på de något större marknader. Ett salladshuvud för 1 euro. Det kallar jag klipp.

Clementiner till bra pris

Givetvis fika i solen 

Färden gick vidare mot Senas där mannen fick ställa sig på bromsen när en Brocante dök upp in till vägen. Trevlig sådan med massa fina saker. Inga fynd direkt, men mycket kul att titta på.



Vi for vidare mor St.Remy de Provence och därefter till tygaffären Souleiado i St.Etienne du-Gres. En promenad runt St.Remy är alltid givande. Många fina affärer med dyra saker för alla Luberonbor. Klädaffärer blandat med ett stort antal inredningsaffärer och där i mellan en och annan souvenirbutik med tvål, honung och nougat. Något för alla smaker. Här hittar man inga salladshuvud för 1 euro.





Även ostarna är väldekorerade



Vi lämnade St. Remy för tygaffären
Här kan man bli helt hagalen och vill bara ha alla tyger. Amerikanskan handlade de vackraste gardiner medan jag nöjde mig med några stuvbitar. Kan väl alltid bli något, om inget annat en tygkasse.

Kanske en skjorta

Eller en duk?

Vi fick en försmak av våren på vår utfärd även om dagens väder känns tungt.

Försmak av vår


Bar i soligt läge

Dagens väder i Provence
Det har regnat hela dagen och vi har inte gjort många knop. Sov dåligt, vaknade sent och struntade i promenad. Tog bilen och åkte till "Ladan" och köpte nytt garn till en tröja. Garnet spanade jag i onsdags och det har grott i min skalle. Det skulle nog vara trevligt att göra en tröja av. Mannen var tveksam till färgen, men jag gillar svart och grått. Nu ska jag bara sticka färdigt mitt nuvarande projekt. 

Maxi nystan

I morgon är min sista dag. På söndag flyger jag hem. Planet lyfter från Marseille 06.30, vilket är okristligt tidigt. Mannen kör mig vid 04. Jag kommer att vara hur besvärlig som helst 03.30.
Ha en bra fredagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar