fredag 14 juli 2023

14 juli, nationaldag i Frankrike

Stilla morgon i Provence (lånad bild)


 I dag är det "söndag" i Frankrike och det märktes under min morgonrunda. Inte en enda bil syntes till och ingen  människa heller för den delen.


Fransmännen festar gärna på kvällen den 13 och sedan är det lugnare den 14. I dag bjöds vi sedvanligt på aperitif i byn kl 11.00 samlades alla i skuggan på bouleplan  där borgmästaren höll tal. Han pratade om Europa och att i St. Martin har vi en blandad europeisk befolkning. Undrar om han syftade på oss svenskar? 

Årligt tal av Borgmästaren 

Han hyllade byns nobelpristagare som sken upp som en sol av stolthet och han pratade om glädjen av att unga familjer stannar eller flyttar till byn. 

En nöjd nobelpristagare


Ett trevligt tal, iallafall det som jag förstod. Sen blev det småplock och valfri drink. Jag tog juice och mannen Coca. Känns lite tidigt med drink kl 11.

Dukat för aperitif 

Mingel

Nu gör vi absolut ingenting. Ligger i skuggan och läser. Jag blir rastlös så då plockar jag av vissna blommor, dricker vatten och surfar runt på telefonen. Fikar och hittar någon annan växt som behövs klippas. Nu blev det olivträdet. Mannen bara kollar på mig och fortsätter läsa. Det är varmt och stilla. Jag hör grannarna plaska i poolen. Låter skönt, men pool, nä det är bara en massa att sköta ( intalar mig att det är något onödigt ont). Åh nu kom det en vindpust! Kan man få önska sig lite mer vind?

Får man plats i barnbarnens pool?

Snart kaffe. Dags för mannen att accelerera till kaffekokaren. 

I dag kommer det inte att hända mycket mer än så här. I princip ingenting under parasollen 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar