tisdag 4 juli 2023

Man vet att man närmar sig...

 Man vet att man närmar sig Provence när fälten börjar bli lila och himlen blå.

Nu är det nära

Sisteron
Vi kom fram i god tid för att hinna äta middag i trädgården innan katten ville ha mat och det var dags att sova.

Tomater och Mozzarella 

Katten dök upp skabbig och mager.

Vi trodde katten hittat hem till sin familj, men icke. Den dök upp så fort vi packat in och verkar inte vilja ha någon annan familj än oss 🫣. Självklart bjuder vi på mat och mys. Damen I byn som matat katten den senaste månaden fick belöning. Vas fylld med rosor.


 Familjen verkar fortfarande vara frånvarande. Såg mannen på byns Bistro i dag, men ....nä inte läge att prata katt. Hon myser hos oss i trädgården mätt av kyckling och torrisar.

Varför bryr inte min familj sig?

Dagen har ägnats åt fika, inköp och trädgårdsarbete. Det är från en trädgård Sverige till en annan trädgård i Provence. Samma slit och samma jobb, men olika temperatur. Vädret är härligt, lagom varmt med sol och lite vind. 

Croissant och kaffe

Nerium! Jag har hittat skott i Walldorf som jag förväntar mig ska bli så här.

Barnen säger säkert att jag stjäler, men skott från växter är väl ok att norpa. Jag har i allafall nerium på tillväxt. Vi får väl se om jag lyckas.

Snart mörkt och vi har njutit av grillad kyckling.


Dags att lämna trädgården för att göra marmelad. Har plockat små gula plommon som nu måste bli marmelad. Klockan närmar sig 10 så vi får se om det blir marmelad i kväll eller i morgon. 

Plockar plommon på byns lekplats
Dags att avsluta kvällen. Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar