måndag 10 juli 2023

I natt sov jag upp och ner

I natt var jag tvungen att ha huvudet där jag annars brukar ha fötterna. Fönstret och det eventuella tvärdraget är bäst vid min vanliga fotända på sängen. 
När vi skulle lägga oss i går kväll var utetemperaturen 29 plusgrader och sovrummet snäppet under. Fläkten hjälper bra, men vinddraget blir bäst vid fotändan av sängen. Bara att vända på steken och sova upp och ner. Mannen klagade inte nämnvärt över att få mina fötter nära sitt ansikte. Han tänkte väl att det blir lugnast om hon sover upp och ner.

29 grader varmt

När jag vaknade var det 26 grader ute och vi insåg snabbt att cykling var inte något att ägna sig åt i dag. Jag gick min vanliga runda istället och svetten rann av mig när jag kom tillbaka. Hade jag gått direkt när jag vaknade hade det nog varit att föredra ( kanske bara 24), men jag höll på att vela fram och tillbaka om det funkade att cykla. Mannen tog snabbt ett beslut. Ingen cykel  - ut och promenera så åker vi och badar efter frukost istället.

Man riktigt ser hur varmt det är över bergen

Jag var inte nödbädd och det blev en skön dag i skuggan under träden vid sjön.

Vattnet var härligt, 24 - 25 grader varmt.

Lagom badtemperatur när det är 37 på land.
Efter badet handlade vi lite saker som behövdes och passade på att leta efter flöderblomslikör som används i en väldigt uppfriskande Spritz. Hittade ett trevligt recept i Rivieranytt.



Istället för fläderblomslikör använde jag outspädd fläderblomssaft. Funkade jättebra och denna Spritz smakar gott, gott, gottigottgott.
När jag letade likör hittade jag istället andra konstiga spritsorter som jag aldrig tidigare sett.
Hmmm...låter skumt och färgen ser giftig ut


Har aldrig stött på denna sort av Absolut vodka tidigare. Ska höra med min chef som arbetat i Åhus på Absolut. Undrar lite över vad GET är för sorts sprit och om 31 är bättre än 27?
Det får vi nog aldrig veta och den ser inte alltför inbjudande ut.
Nu hänger vi i trädgården. Det är lite vind så de 37 känns något mer behagligt eller njae. Jag läser meteo ( franskt väder) var och varannan timme och tar ut satsdelarna för analys. Onsdag ser ut att bli normal, yippi. 
Nästa bok utläst. Bra bok om man gillar Ölandsmorden.

Kanske blir det Medelhavet i morgon 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar