onsdag 20 juli 2016

Aix en Provence

Aix en Provence är en härlig stad och kul att få uppleva både kväll och morgon i en stad som vi annars bara besöker mitt på dagen. Efter vilotid  och fottvätt gick vi ut i den varma sommarkvällen för att roa oss.


Svalkande drink i den varma sommarkvällen
Kvällen startade med en svalkande drink på ett av de små torgen i Aix. Den bestod av väldigt mycket is och något rött, kanske något campariliknande som kallas aperol, prosecco och soda. Väldigt gott och svalkande. Inte mycket alkohol men ändå lurig i sommarvärmen.
Mannen tog en mojito. Smakade grönsakssoppa!

Oj, vad den tog slut fort!
Till middag blev det en god köttbit och till den önskade mannen rödvin och jag vek mig för önskan. Njae inte jättegott. Det var så torrt att tänderna blev blå. Jag tog in ett eget gott svalt glas rosévin och lämnade rödvinet till mannen.

God jättestor enterecôte med ickegott rödvin
Svårt att välja
På vägen hem var det spontandans på torget utanför turistinfon. Ett gäng hade riggat upp högtalare och dansade bugg mitt i stan. Härligt och vi var inte sena på att hänga med. Det blev en svängom innan det var dags för sömn. En härlig kväll i Aix.

Spontandans
Nu lider semestern och ledigheten mot sitt slut och det är väl dags för leverrehab och croissantstopp. Kanske hinner jag kränga ännu en krispig välbakad croissant innan vi når Kastrup. Det är svårt att stå emot.
 Rose´vinet ska bytas ut mot aqua communalis och verkligheten knackar på vilken dag som helst. Hujeda mig! Det har varit en en verklighetsfrämmande tillvaro i drygt 3 veckor och väldigt behaglig sådan.
Kommer jag ihåg några av mina lösenord på jobbet? Nä, inte ett enda.

Innan vi tog bussen till flygplatsen i Marseille tog vi en promenad genom ett uppvaknande Aix. Jag gillar morgnar i städer. Det är en härlig känsla när allt vaknar till liv och temperaturen fortfarande är under 30.


Morgon i Aix

Nu är det snart dags för vidare färd till Kastrup via Paris. C'est finí.
Á bientôt!

1 kommentar:

  1. Aix är en fin stad. Där tog vi taxi från flygbussen till hotellet en gång - 200 meter ungefär.

    SvaraRadera