fredag 1 juli 2016

Behov av cykeldoktor

Varje morgon är det samma samma procedur, förbereda kroppen och packa väskorna. Det är resorb i vattenflaskan, voltaren till knä och +30 solskydd till näsa axlar och knän.

packning varje morgon 
solcreme till utvalda kroppsdelar
Livräddare
Väl färdigpackade och mätta lämnade vi Carcssonne. Ett ställe som jag gärna återvänder till även om det är turistvarning på orten. Mysigt och trevligt. Hotellet var absolut fantastiskt och den allra mest hjälpsamma och vänliga personal. Att äta frukost i trädgården var ett extra plus.
Man är väldigt utelämnad till folks hjälpsamhet och välvilja när man är på cykelsemester. Det känns skönt att få bekräftat att de flesta eller rättare sagt alla vi stött på har velat hjälpa och ge oss råd om vart vi ska cykla och var man kan bo.
I Carcssonne var hela stan överrepresenterad av engelsmän och speciellt engelska damer typ Dahlia i någon engelsk serie som jag inte kommer i håg namnet på just nu. Jag förstår varför engelsmännen är överrepresenterade eftersom Ryan släpper ner ett plan dagligen i trakten. Hade ingen aning att det ens fanns en flygplats här, men den lyckades jag se när jag passerade på cykel.
Det är engelsmän överallt i hela denna delen av Frankrike och franska språket behövs inte speciellt mycket.

Vi  följde cykelvägen längs med kanalen ut från Carcassonne, men ju längre bort vi kom desto sämre kvalitet på under laget blev det.

Bra kvalitet på underlaget

Vacker växtlighet läns med vattnet

Många fina byar att stanna i längs med vägen
Det märks att vi nu lämnat det gröna och frodiga delen öster om Bordeaux och närmar oss ett varmare och torrare klimat. Det börjar likna Provence. Jag är väldigt förtjust i landskapet mellan Bordeaux och Toulous och hade jag inte redan haft ett hus i Provence hade jag nog satsat på ett semeterboende i det grönskande landskapet längs med kanalen. Här frodas allt från hortensia till palmer. Fascinerande klimat.


Ju längre vi cyklade ju sämre och torrare väg
Stundtals blev undelaget väldigt svårstyrt och jag fick väja för kottar, hästbajs och försöka undvika bondens vattenspridare. Vattnet gav bara en svalkande och skön dusch tyckte jag, men mannen var av en annan åsikt. Det var på en av dessa skumpiga ofarbara vägar som delar av cykeln lossnade, vilket jag inte märkte då.

Uppiggande konstverk vid en av alla slussar
I dag har det stundtals varit svårt att hitta rätt väg och värmen har inte gjort det särskilt underlättande för oss. Det har stundtals varit över 35 grader och dåligt med skugga. Vattnet tog slut och vi fick hjälp av en dam på en bar med att fylla våra flaskor. Hon var ganska sur och vi ensamma gäster. Ska de ha både vatten och kaffe?
Här tuggade vi i oss några kakor som vi köpt dagen innan och sparat utifall att. Hur kan man bli så lycklig över en kaka? Jag var vid tillfället utmattad och darrade vid intaget av kaffe och kaka. Livet återvände

Svårtolkad skylt

Skitig, utan vatten och helt slut
På vägen uppför till fikastället jag var helt slut och dessutom började min cykel låta väldigt konstig, men enligt mannen var det för jag cyklar på så låg växel och då tar det emot. Jo, tjena ! Det skulle visa sig att 2 ekrar lossnat och hela bakhjulet var skevt. Nu fick jag förmaningar av mannen. Du får inte stå upp och cykla för då blir belastningen för stor och dessutom har du ingen bakbroms mer. Shit!
Nu var jag trött, kände av mitt knä och kunde inte susa ne för veckans bästa och längsta backe till dagens mål, Capestang utan jag fick ligga på frambromsen för att hålla nere hastigheten. Man vill ju inte att bakhjulet ska trilla av i för hög hastighet.
Väl framm i byn Capestange fick vi hjälp med att hitta en cykeldoktor och som alla andra här kom han också från England. Han lyckades fixa nya ekrar och reparera cykeln. Jag är så tacksam för all hjälp. Canal du Midi är inte i sin bästa form när det gäller cykelvägar i denna delen. De är enligt cykeldoktorn dåligt underhållna. Jag kan bara hålla med. Det blir bättre efter Beziers. Det ser vi framemot i morgon.
Hjälte från England

Något slut efter dagens alla händelser

Välj vad du vill frugan. I kväll betalar jag!

Gott, gott, gott. Grillade räkor!

Kväll över kanalen

Dags att sova innan alla myggen ätit upp mig.
Sitter ensam ute i trädgården och bloggar i ljuset av trädgårdsbelysningen, vilket myggen gillar. De knaprar för fullt på hela min kropp. Jag har redan för många bett  och tänker därför dra mig in till rummet och sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar