fredag 15 juli 2016

En sorgens dag

Det är en sorgens dag när man ser flaggorna i Cassis vaja på halvstång och man undrar om världen har blivit förryckt. Hur kan all denna dårskap existera? Varför?

En ängel i min olivlund

Jag var oviss om dårskapet i Nice ända tills jag rundat lekplatsen under min morgonpromenad och helt plötsligt började telefonen vibrera av sms. Kontakt med cyberspacen! Yngsta dottern hade skickat sms redan vid midnatt, men av någon anledning fick jag inte dem förrän under min promenad. Attack? många döda! Vi pratade om detta under gårdagens firande. Måtte ingen hitta på något dumt under firandet av nationaldagen och vad händer?

När vi försökt förstå och läst om och om igen på nyhetssidor begav vi oss mot Medelhavet och Cassis, men först skulle vi besöka banken i Rians för att ändra adress hemma i Sverige. Inget är enkelt projekt och de gjorde ett undantag för oss, men varför har ni inte med er ett dokument som bevisar att ni äger något i Frankrike? Typ en elräkning eller något, men hallå vi ska bara ändra vår adress. Inget annat är förändrat.
När vi fixat adressändringen åkte vi vidare mot havet, men bilen blev väldigt konstig när vi svängde av mot Toulon och kom ut på motorvägen. Mannen kunde inte växla.
Det gick inte att få in en enda växel och vi rullade ner för backen och in på macken.

Här stannade vår fina hyrbil
Efter många telefonsamtal hit och dit. Till hyrbilsfirman, 112 och hyrbilsfirman igen kom så bärgningsbilen och tog med sig både man och bil. Jag blev hämtad av bekanta som var på väg till Cassis och kunde njuta av sol och medelhav medan mannen transporterades hit och dit i bärgningsbil och taxi för att få en ny hyrbil.


Bärning på gång
Ett härligt medelhav, men iskallt i dag. 16 grader!
Mannen och jag strålade samman i byn efter många timmar då han mest suttit och väntat eller talat i telefon och saknat både mat, vatten och toalett. Men nu äntligen tillbaka i hemmet med ny hyrbil.

Korv eller jättesnigel?
Vi åt en god middag i trädgården. Grillad korv med potatismos. Gottigottgott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar