torsdag 14 juli 2016

Tårtbiten som flög i väg

I dag firar vi Frankrikes nationaldag och på eftermiddagen efter borgmästarens tal och apero i lekparken dukades det upp till kaffekalas hos Madame. Mistralen är fortfarande lurig och ganska rejäl. Innan jag hunnit ta en bit av min tårtbit så kom vinden och förflyttade den till armstödet på min stol. Den bara lyfte från tallriken och for i väg. Det var bara att lyfta tillbaka den och skynda sig att äta. Men först skrattade vi så vi nästan dog.

Min goda tårtbit som fick vingar
Det var inte bara tårtan som for av tallriken i vinden. Parasollen höll på att ge oss hjärnskakning , men fångades innan den träffade mig och den andra gästen i huvudet. Det kunde gått illa, men jag märkte inte ens att parasollen höll på att trilla eftersom jag trodde att mannen menade att jag skulle fånga tårtan när han skrek. AKTA!
Dagen har varit blåsig och kylig och morgonen bjöd på 13 grader när jag var på promenad. Det var bud på mössa.
Det är nästan alltid något väderomslag till den 14 juli och detta året är inget undantag. Vi frös rejält vid dagens firande på lekplatsen även om det gick att värma sig med aperetif. De borde serverat Irish coffee istället. Men rosévin höll sig kyligt.

14 juli
Frusna fransmän
Kommunen bjuder på drinkar och tilltugg

Jag hoppas att mistralen ska avta till i morgon så att det går att åka och bada i Medelhavet. Jag är ganska så sugen på en tur till Cassis. Men nu ska jag ner i trädgården och ducka i solstolen bakom muren med en bok. Mannen ska försöka grilla en kyckling , men jag är tveksam. I denna blåsten känns inte grillning riktigt okej. Man vill ju inte få besök av Canada Air och bli vatten bombad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar