tisdag 5 juli 2016

Morgondopp i poolen

Jag hann med ett dopp i poolen innan det var dags att stiga upp i sadeln för sista etappen. Mannen hann även med att ta ut några satsdelar i tidningen.
På förstasidan: Marseille förbereder sig för match! Men det är väl bara semifinal?
Det tog emot lite i benen och kändes lite trögt i första uppförs backen utanför hotellet. Svetten sprutade ut redan innan jag var uppe på plan mark. Kroppen önskar nog sig en liten återhämtning och det är väl dags för det. Vi får se om vi kan låta cyklarna stå och vila i morgon eller om vi behöver ta en tur till Rians och handla.

Glapp i hjulet
Jag blev av med ännu en eker 1 mil innan vi var framme, men det var inga problem att ta sig den sista sträckan. Underlaget tar hårt på cykeln och med packningen där bak blir det stor påfrestning på bakhjulet. Stundtals är det tvättebräda. Skump, skump och skump.
I dag har vägens oriddare skött sig ypperligt, väntat och tagit hänsyn. Jag har tackat alla när de passerar. Vi har också haft bättre väg att cykla på och t.o.m cykelbana på vissa ställen.

Är det här Janson's bor?

Dagens etapp blev 55 km och fikastoppet blev i Jouqes. Mannen stötte till min goda medhavda macka med skinka och ost. Den trillade på marken och detta blev dagens trauma. Jag lyckades rädda skinkan och en halv brödbit.

Baren i Jouqes
Efter kaffepausen handlade jag en baugette och lite körsbär. Det är ungefär hur mycket som får plats att transporteras på cykeln. Ju närmre byn vi kom ju segare blev jag och körsbären smakade underbart när vi stoppade vid kapellet i Esparron.
5 km kvar!

Härligt goda körsbär
Sista backen upp till byn är inte att leka med, men skam den som ger sig. Jag kämpade ända upp till Mairiet dock på allra lägsta växel de sista 25 metrarna.

Nöjd innan sista backen upp till byn
Väl uppe blev det intag av kallt vatten hos Madame och sedan var det dags att låsa upp och packa in. Inte speciellt mycket bagage att släpa på, men mycket tvätt. Det blev spindeljakt och det ska bli spännande när dottern ska hit med kompisar. Hoppas hon har någon stabil oneurotisk i sitt sällskap.
Husdjur i köksvasken
Trädgården såg trist ut både när det gäller ogräs och grannens saker som han nu placerat hos oss. Ett stort fönsterparti!

Gott!
En något spartansk lunch, men oj vad det lilla uppskattas. Snälla vänner har handlat till oss och vi njöt av kokt ägg, bröd och skinka. Till det aqua communalis och några körsbär till efterrätt.
Bästa grannen, Mystique!
Katten dök genast upp och blev utfodrad med både whiskas och torrisar. Kattmat har vi bunkrat sedan tidigare. Sitter på bänken och bloggar medan jag väntar på att varmvattnet ska bli lagom. Längtar efter dusch, engångsrakhyvel och en nagelfil.
Tvättmaskinen är redan fylld och i gång. Det har varit lite si och så med tvättandet. Det var bara att borsta bort det intorkade saltet nästa morgon och på med cykelbyxorna igen. Vem skulle märka om jag luktade mer eller mindre svett.
Det har varit härliga 9 cykeldagar. Väldigt lyxigt med hotell och 3-rätters varje kväll. Bekymmerslöst och skönt. Inga inköp att lägga pengarna på utan det mesta vi unnat oss är boende, mat och vin. Jag har gjort ETT inköp under resan och det var en liten påse salt från Camargue.

Reseminne! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar