onsdag 6 juli 2016

Jag såg slottet först!

"Jag såg slottet först" Det är en tävling som vi i familjen haft sedan vi köpte huset 1995. Vem är först med att upptäcka slottet varje gång vi anländer till byn? Både i går och i dag var jag först, men om jag ska vara ärlig så hade mannen inte en chans.  Han låter mig cykla först för att hålla koll på mig. Annars är han orolig för att jag hittar på annat. Kollar på blommor, djur och fotograferar. I dag när vi hade shoppat loss i mataffären i grannbyn hade han betydligt mer att släpa på än jag och hans cykel var rejält lastad och därför vann jag. Han vann uppför backen till byn. Fy vad tungt det var i dag. Tuff tur på 26 km!!

Långt där borta siktas toppen på slottet. Vem kan se det först (helst utan att fuska och bara skrika rakt ut). En helt "normal" tävling i familjen Fritz.
Nu har vi shoppat loss i mataffären och klarar oss ett par dagar. Det är inte många gånger vi handlat mat utan inköp av en enda flaska vin. Men i dag var det vikt och plats som fick avgöra mängden inköp. Det är ju inte så att vi står utan. Vin finns bunkrat sedan tidigare.

Vi fick ner en hel del och lite till
Min packväska var ändå bäst, baugette, färska aprikoser och en basilika.
Det är tråkigt att inte kunna köpa några växter till alla mina krukor och istället får jag satsa på en basilika att ha i köksfönstret.

Fin basilika som pryder fönsterkarmen.
Vi har sovit gott i natt i förbäddad säng förutom att duntäcke var lite överkurs, men vi orkade inte ta ur dem utan försökte stå ut i värmen. Mannen var uppe mitt i natten och öppnade fönstren på vid gavel. Det var väldigt varmt. I natt blir det bättre. Öppna fönster, tvärdrag och endast påslakan.
I går när vi kom blev kvällen väldigt blåsig och det gick inte att sitta i trädgården och äta. Vi njöt istället av utsikten från vår franska balkong. Väldigt trångt men vi fick plats båda två. Solnedgången var magiskt vacker.

Vacker solnedgång över Mount Ventoux
Just nu gör vi inte många knop, men ska försöka styra upp trädgården lite. Cykelturen till affären tog hårt och efter god lunch har jag det ganska bra här under platanen i skuggan. Får se hur mycket ogräs jag orkar med. Katten och mannen ligger inne och tar igen sig, en på soffan och en på köksstolen.

Ett bra kattliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar