söndag 10 augusti 2014

Bad i floden Verdon

Efter morgon promenad och avsked till amerikanskan åkte vi mot St. Laurent du Verdon med stopp i Varages.


Keramik marknad i Varages är svårt att motstå, men nog tyckte jag att den var något mindre än den brukar. Det fanns allt möjligt att inhandla. Något för alla smaker. Själv föll jag för vitlök i keramik.

Svåra att motstå
Snart lockade bad och solning i skuggan mer än keramiken och vi lämnade Varages för Verdon floden.

Iskallt
Vattnet i Verdon var lika kallt som en normal sommar hemma i Skåne. Max 20 grader.

Picnic i skuggan under trädet
Vi hittade en ganska bra plats under trädet där det var skugga, men det tog inte lång tid förrän hela släkten fransos hade näst intill omringat oss och packat upp all sin picnic i knäet på oss. Fransmännen är fantastiska på picnic. Det är solstolar, bord enorma kulväskor på hjul och mat i massor. Där satt vi och knaprade på våra baugettemackor fyllda med hemgrillad lax från gårdagens middag. Jag slår vad om att våra mackor ändå var bäst.

Jag nöjde mig med ett flertal fotbad till att börja med
Efter fika och läsning insåg jag att det inte går att åka och bada utan att bada. Innan avfärd doppade jag mig EN gång och sedan upp. Fy fasen vad kallt!

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en trevlig blogg! Jag heter Boel Sjöberg och har vistats i området Var på semestrarna nästan varje sommar sen 1994. Första gången i Barjols. För ett par somrar sen bodde vi en vecka på det härliga Bonjour Provence i Seillons source d'Argens. Då tipsade Birgitta, husmor där, om keramiken i Varages. Sen dess dricker vi alltid morgonteet ur våra fina tekoppar därifrån! Gå gärna in på min blogg http://stillalugnt.blogspot.se så får du se hur de ser ut! Många hälsningar Boel Sjöberg

    SvaraRadera