fredag 8 augusti 2014

Mötte den berömda väggen efter 5 mil. Totalstopp!

två pigga cyklister

Så här pigga och glada såg vi ut när vi lämnade byn på morgonen för dagens cykeltur. Tog vägen mot Rians och svängde upp mot Artigues. Vägen upp till Slottet i Artigues är brant och jobbig, men väl uppe fick jag 5 minuters paus. Sen tyckte mannen vi sett nog. Vägen vidare uppåt från byn är sju gånger värre och redan här blev mina ben stumma av mjölksyra och ville inte veva på. Jag fick gå! Fy vilket nederlag.

rejält trött
Det är en väldigt vacker väg vi cyklade och när det bar nedför kunde även jag njuta av landskapet. Mannen säger att det luktar min syster från växtligheten. Undrar vilken växt som finns i hennes parfym. Jag gissar på ceder.
Cykelturen fortsatte mot Pourrieres och där blev det påfyllning av vätska och croissant. Lyckades även inhandla en banan som slank ner. Vägen från Pourierre går på landsbygden bland vinfälten och parallelt med A8:an. När man korsat motorvägen på viadukten så är man i nästa by som är Pourcieux. Här finns gott vin att inhandla på slottet.
Härifrån rullar man lätt ner mot St. Maximin och det är nu när jag nått platt mark som jag börjar känna mig rejält klen. Nu återstår vägen upp mot Seillons och vidare hem till byn. Bara tanken att jag ska upp över backen efter Seillons får mig att tvivla på mig själv. Benen vill ingeting. Det går knappast att få runt pedalerna. Jag svettas och fryser och musklerna börjar krampa. Lårmuskeln och vadmuskeln är som stora stinna bollar. Av cykeln och yogaandas! Mannen har redan förstått vart hän det barkar. Hem och hämta bilen! Vilket bottennapp! Han ger sig i väg mot St. Martin och jag vägrar ge upp i alla fall. Cyklar några 100m, av cykeln och djupandas, upp på cykeln igen och så håller jag på tills jag besegrat backen upp på platån. Där satt jag och repade timjan tills mannen dök upp. Tack!
Väl hemma blev det resorb som fanns kvarglömt sen fjolårets vandring. Kändes bra med återhämtning.
Efter pizza till lunch tog vi bilen tillbaka till Pourcieux för att inhandla vin.

 väl värt ett besök för inköp av rosévin

Nu väntar en trevlig kväll på Bistron med god mat och musik. De övar just nu bakom min rygg och så mycket italiensk smörsång tycker jag nog inte det låter som. Blandade covers, men det blir säkert jättebra. En härlig kväll med bra väder i Provence.

1 kommentar:

  1. Härliga backar (nerför) och mjölksyra i benen. Har vandrat i bergen och värmen i Provence och kan tänka mig.

    SvaraRadera