tisdag 5 augusti 2014

Väntat besök

Mannen dök upp som väntat på måndag förmiddag. Jag hade bestämt mig för att starta dagen med att städa, men kom snabbt av mig när han dök upp i ytterdörren.


Han var rejält trött efter bilturen genom Tyskland. Hela Tyskland var som en enda lång bilkö. Det gick i 30km/h på autobahn. Vart ska alla tyskar?

Dagens utfärd började med ett besök på kommunens soptipp. Det måste vara den soptipp i Frankrike med vackrast utsikt.

soptipp med utsikt över slottet i St. Martin

Dagens fynd på soptippen. Blir en bra gåva till en frankofil


Färden fortsatte till Manosque och inköp av blommor till alla krukor i trädgården.

Ett av loppisfynden från förra veckan som behöver blommor.
Det är väl lika bra att vi planterar några blommor i kommunens krukor också för de gapar som vanligt ganska tomma. Trist, men kanske lika bra. Planterar de något så glömmer de att vattna och då består krukorna av döda blommor. Vi anlände till affären med blommor en kvart innan stängning och det var bara att snabbt och utan eftertanke fylla vagnen med blandade sorter. Gud vad jag är trött på fransmännens siestastängning. Snälla! sluta med det.
Efter blomsterinköp stannade vi på Maison de Monde. De har fattat att man bör ha öppet om man vill att kunderna ska komma och handla. Hittade en jättefin fåtölj för halva priset. Det var bara att slå till. När vi kom hem och placerade fåtöljen i vardagsrummet insåg vi att det behövs ytterligare en för att det ska bli snyggt. Tyvärr fanns det bara en för det bra priset. Det blir till att betala fullpris för fåtölj nr 2. Vår gamla Ikea fåtölj inköpt på loppis i Viken för 15 år sedan BÖR åka ut! Nu!
Efter möbelinköp blev det sug i fikatarmen och nu börjar jakten på kaffe. Var ska vi fika?
Vi börjar med inköp av pain au chocolat och därefter letar vi ett ställe där det går att beställa en café crème, men i alla byar är det dukat för lunch. Till slut fikade vi i Varages. Ett säkert kort.


Här är det lungt och still på byns torg och gubbarna i byn verkar inte stresssa.

ett stillsamt liv i Varages
Väl hemma igen är det dags att ta tag i planteringen, men även här råder det stillsamhet. Jag måslar mest runt och pular med allt möjligt. Sitter mitt i byn och bloggar med vacker utsikt.

Ett stort tack till amerikanskan som ger mig tillgång till hennes internet.
Vädret är perfekt + 28 och lite halvmulet. Det blåser behagligt. Jag är nöjd med vädret och hade inte behövt oroa mig i förtid för värmen. Den är perfekt. Fransmännen tycker det är konstigt väder, men jag tycker det är bra. Vem vill ha +37?

1 kommentar:

  1. I Manosque har jag faktiskt lunchat en gång. Lite kul eftersom Pierre Magnan är född där.

    SvaraRadera