onsdag 27 augusti 2014

Sista utfärden

Sista utfärden låter som en sorglig och bedrövlig film á la Bergman, men riktigt så illa är det inte. Vi har tagit det lugnt och ätit en god lunch i Aups vår sista dag i Provence.
Onsdagen bjöd på marknad i Aups och vi strosade mest runt och tittade. Det fanns knappast något vi behövde inhandla sista dagen.

Hittade en rolig affär i Aups. Här kunde man ekipera sig med allt från trosor till eleganta skor. 
Vackert mönster av löv i fontänen.  
Vi drack kaffe mitt i Aups bredvid fontänen. Härligt mönster!

Underhållning till kaffet
Som vanligt är det spektakulära artister. Jag vet inte riktigt vad uppträdandet bestod av, men katten satt nöjt kvar på axeln hela tiden.
Vi promenerade runt i Aups och hittade trevliga hus med potential till salu. Det finns väldigt många hus att välja mellan om man är intresserad av att renovera. Vi har redan tillräckligt med renoveringsbry så för oss är det inte aktuellt, men Aups är trevligt. Här skulle man kunna bo. Vi åt lunch på samma ställe som förra gången. Jag slog på stort och bjöd mannen. I dag var det löning och Region Skåne har skickat ut min del av kakan.

Trevligt ställe. Här skulla jag kunna tänka mig att övernatta med helpension.
Efter lunch åkte vi vidare till Salernes. Det skulla kollas på kakel. Man vill ju vara förberedd om någon hantverkare skulle få för sig att komma med en devis.

Favorit
Jag är ju väldigt glad för hönor och fastnade direkt för detta kakel som jag för övrigt tror att vi redan tittade på för minst 10 års sedan då min mamma och syster var med oss på utfärd i Salernes.
Kanske blir det hönor i vårt kök i St. Martin. Vi får väl se.
Väl hemma igen fick Madame tag på en hantverkare som dök upp efter 30 minuter. Miraklens tid är tydligen ännu inte förbi. Det blev samma gubbe som gjort arbete till familjen B i deras dockhus. Förhoppningsvis återkommer han med en bra devis. Kanske blir det ny köksdel, brasa med insats och en ny trappa till övervåningen.

Nu väntar maten i trädgården och i morgon blir det ingen promenad. Det är packning av bil och sista städningen som står på schemat. Packning av bil är ett scenario för sig själv. Mannen brukar bli lite lätt trött på fruns alla saker, men i år tycker jag det mesta är vin.

Ingen morgonpromenad att se fram emot

Á bientôt

1 kommentar:

  1. Tycker också Aups är trevligt. Tycker mig känna igen fontänen, baren intill heter i så fall La Claire Fontaine.

    SvaraRadera