onsdag 14 juli 2021

14 juli, Frankrikes nationaldag och kronprinsessans födelsedag

Min morgonpromenad bestod till stor del av att jag städade undan efter gårdagens festligheter som nog gick lite överstyr för en del. Stora stenar utlagda på vägen vid de sista husen i byn, stenarna tillhör egentligen muren på sista huset och hade antagligen i fyllan och villan hamnat på gatan. Därefter var det sönderslagna ölflaskor som jag plockade bort från vägen. Otäckt när botten på flaskan står mitt på vägen med taggar av glas. Inte kul att sätta foten eller däcket i. Det är heller inte svårt att spåra ölflaskan och personerna som köpt den och var de hyr. 

Öl inköpt på byns Bistro

Olivlunden så fridfull denna morgon

Ännu mer flaskor att plocka efter festligheter

Den 14 juli firas alltid i byn och så även detta år. I fjol är osäkert om det blev något, men i dag blev det aperitif och småplock vid 11-tiden på byns lekplats. Det är konstigt, men vår egen nationaldag firar vi knappast alls, men här känns det helt naturligt. Vive la France!


Man ur huse för grattis aperetif och småplock

Under min morgon promenad upptäckte jag en hel drös av plommon i lekparken och jag skyndade mig tillbaka så fort jag kommit hem och hämtat en påse för att plocka. Jag är verkligen förtjust i dessa små gula plommon, de smakar härligt som marmelad. Fick ihop några burkar som kommer att förgylla vilken getost som helst.



Vädret är fortsatt väldigt blåsigt och stundtals lite kyligt. När jag hör hemifrån hur varmt ni har det så tycker jag att det är helt ok att behöva ta på sig jeansjackan när man ska fira fransk nationaldag. Innan firandet var jag i St. Maximin och inhandlade jord som behövdes till mina plantor och jag körde själv medan mannen stannade kvar hemma (oftast kör mannen, men det är kul att ge sig i väg själv ibland). Fransmännen kör som de inte förväntade sig att någon annan än de själv kan dyka upp bakom kurvorna. Jag har svårt att vänja mig vid deras macho körstil och har hjärtat i halsgropen i emellanåt. Förutom jord var jag i min favorit barnklädesaffär och shoppade loss. Allt är på REA och kostar typ 6-7 Euros. Det blev en hel del för 30 pengar. Efter lunch placerade jag mig i solstolen med en bok och försökte läsa. Katten tyckte också det var trevligt att mysa i samma stol och låg ovanpå mig. Inte helt bekvämt, men funkar. Jag läser en ny trevlig feelgood bok som handlar om en tjej som ärver en blomsteraffär. Låter fjolligt, men är lagom mysigt just nu. Feelgood är alltid bra, mer Feelgood åt folket. Vinden är jobbig och ibland kylig så jag ger upp läsandet efter ett tag. Blir svårt att grilla korvarna som jag planerat till middag, men det kanske mojnar. Ni som känner mig gissar ju snabbt vem som önskat middagsmaten, -just det. JAG!

Stort grattis till Victoria som fyller år i dag.

3 kommentarer:

  1. Är det mirabell plommon som du har plockat? Låter underbart gott med getost! Jag längtar efter kvitten marmelad till min torra getost! Miam!
    I Paris var det molnigt under nationaldagen igår men det hindrade inte oss från att avnjuta en kaffe på ett litet kafé i en bokhandel i Le Marais. :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Mirabelle plommon. Marmeladen blev fantastisk god. Frisk och syrlig i smaken. Perfekt till getost.

      Radera
  2. Mina döttrar upptäckte inte förrän de var i sena tonåren att Sverige också har en nationaldag. Däremot har La Fête Nationale alltid varit viktig. Trots att vi bodde i en väldigt liten by så firades dagen ordentligt med parad till "monumentet" i byn och sedan blev det apero på La Mairie. Detta kommer de ihåg sedan de var små. Känner alltid lite extra för den dagen.

    SvaraRadera